Tewaterlating NZK Pont 101
Leesduur 2 minuten

Tweede elektrische pont te water gelaten

Begin juli is de allereerste elektrische veerpont, de NZK pont 100, in Velsen feestelijk gedoopt. In het vierde kwartaal van 2021 gaat het schop met reizigers in de dienstregeling varen. In de tussentijd wordt er op de scheepswerf van Holland Shipyards Group (HSY) in Hardinxveld-Giessendam hard gewerkt aan de bouw van de andere elektrische veerponten. De huidige Noordzeekanaalveerponten dateren uit de jaren dertig. Ze maken plaats voor vijf nieuwe, elektrische schepen.

Na tewaterlating volgt testfase

Vorige week dinsdag, 27 juli, is NZK pont 101 in Hardinxveld-Giessendam te water gelaten. Programmamanager Casper van der Werf van GVB: “Dat betekent dat de bouw van dit schip helemaal is afgerond. Traditiegetrouw volgt dan de tewaterlating. Binnenkort begint men met het testen op de scheepswerf om te kijken of alles ook écht goed werkt. Dat is voor HSY de laatste fase. Als het schip daar alle testen goed heeft afgerond, dan vaart het schip eind deze maand, begin september vanuit de werf in Hardinxveld-Giessendam naar de Ponthaven van GVB. Dan volgt er net zoals bij NZK Pont 100 nog een uitgebreide test- en opleidingsfase bij ons.”

Bouw NZK Pont 102 en 103 ook al in gang

De bouw van NZK Pont 102 in Rotterdam is klaar. Casper: “Dit schip is nu naar de werf van HSY gebracht waar het verder wordt afgebouwd. De installaties komen erin en het schip wordt in de bekende blauwwitte GVB-kleuren afgeschilderd. En in Rotterdam is men ook begonnen met de bouw van NZK Pont 103. De eerste contouren van dat schip zijn ook al zichtbaar. Het is mooi om te zien hoe snel het nu allemaal gaat, want tot eind 2023 verwachten we dat er elk half jaar een nieuwe pont instroomt.”

 

© GVB november 2024