Brigitte van den Berg (Stuurgroep IJmond Bereikbaar) heeft de NZK Pont 100 gedoopt.
Leesduur 3 minuten

Allereerste elektrische pont, de NZK Pont 100, gedoopt

Met de woorden “NZK Pont 100, ik doop u en wens u, uw bemanning én uw opvarende reizigers een zeer behouden en comfortabele vaart!”, doopte Brigitte van den Berg namens de Stuurgroep IJmond Bereikbaar vandaag de allereerste volledig elektrische Noordzeekanaalveerpont, de NZK Pont 100. Brigitte vond het een hele eer om de doop te verzorgen. “Namens de drie IJmondgemeenten (Velsen, Beverwijk en Heemskerk) feliciteer ik het GVB en alle inwoners van de IJmond met de nieuwe elektrische pont. Vanaf het einde van dit jaar zal iedereen hier volop plezier van hebben. Als voormalig vaste pontganger is het mij een eer de nieuwe pont te mogen dopen.”

Pont nog niet in de dienstregeling

De pont wordt eerder gedoopt dan verwacht, maar gaat nog niet in de dienstregeling varen met reizigers. Programmamanager Casper van der Werf van GVB: “De precieze datum weten we nog niet, want we moeten nog de laadinfra bij Buitenhuizen en Zaandam testen en schippers opleiden. Waarom dan toch dopen, vraag je je misschien af? De testen gaan zo voorspoedig dat we de doop alvast doen om voor onszelf ruimte te creëren in geval van nood. Volgens de traditie moet een schip eerst gedoopt zijn voordat het met reizigers gaat varen. Anders brengt het ongeluk. De doop effent voor ons de weg om de pont in te kunnen zetten mochten we geconfronteerd worden met een situatie zoals laatst in Buitenhuizen. Maar hier moeten we wel een voorbehoud maken, want dit kan alleen als er geen testen of opleidingen zijn. Als dat niet het geval is, dan zetten we de pont zeker in.”

Testfase en opleiding schippers nog niet afgerond

Door ongelukkige omstandigheden hadden we eind juni in Buitenhuizen geen schip beschikbaar. Casper: “Dit hebben we toen opgelost door een IJveer 50 in te zetten, maar dat is geen constructieve oplossing voor zowel onze schippers als voor reizigers. Het is vermoeiend voor onze schippers, omdat een IJveer 50 los in de fuik ligt, de schipper moet dan tegen de kade blijven opvaren. En voor reizigers is het niet ideaal, want op een IJveer 50 kunnen alleen fietsers en voetgangers mee. Automobilisten moeten omrijden naar de pont in Velsen of Zaandam. Dus mochten we opnieuw geconfronteerd worden met uitval van de oude ponten dan gaan we kijken of we deze pont kunnen inzetten.”

Pont enorme stap vooruit

De doop vond plaats in Velsen, want Velsen is de eerste verbinding op het Noordzeekanaal dat volledig elektrisch gaat varen. Wethouder Bram Diepstraten van Velsen: „Veel Velsenaren maken gebruik van de veerpont, onder meer om met de fiets naar hun werk of naar school te gaan. Voor hen is een betrouwbare dienstregeling belangrijk. Ik ben blij dat GVB de eerste volledig elektrische Noordzeekanaalpont in Velsen laat varen. De nieuwe veerpont is naast gloednieuw ook duurzaam en uitstootvrij. Dat is goed voor het klimaat en draagt bij aan schonere lucht in Velsen.”

Vanaf het vierde kwartaal van dit jaar stroomt er elk half jaar een nieuwe elektrische pont in. In 2023 zijn alle vijf de Noordzeekanaalveerponten vervangen voor elektrische veerponten.

© GVB october 2021