Sfeerimpressie van hoe het voedingsstation er uiteindelijk uit komt te zien.
Leesduur 2 minuten

Voorbereidingen elektrische Noordzeekanaalponten in volle gang

Aan de wal bij Velsen, Zaandam en Assendelft zijn de voorbereidingen voor de komst van de elektrische Noordzeekanaalponten in volle gang. Als alles volgens planning loopt vaart eind deze zomer al de allereerste elektrische Noordzeekanaalpont op een van de Noordzeekanaalverbindingen.

Voorbereidingen technische installaties en kabels

Programmamanager Casper van der Werf van GVB: “Omdat de veerponten met normale weersomstandigheden 100 procent elektrisch varen en 24 uur per dag gebruikt worden, moeten we voedingsstations aan de wal plaatsen. In die voedingsstations komen alle technische installaties en kabels die de veerponten voorzien van stroom. In Velsen was de behuizing al geplaatst. Afgelopen week is ook in Assendelft en Zaandam zo’n voedingsstation gebouwd.”

Voedingsstation

Voedingsstation bij Velsen

Groene voedingsstations met een insectenhotel

Voor de bouw van deze voedingsstations, die ongeveer 4 bij 11 meter en zo’n 2,5 meter hoog zijn, is voor een groot deel gebruik gemaakt van gerecycled beton. “Ook hier kijken we hoe we onze gebouwen zo duurzaam mogelijk kunnen bouwen. Naast het gerecycled beton gebruiken we hergebruikte houten panelen voor de opbouw”, aldus Casper. “Om het huisje meer een met de omgeving te laten zijn krijgen de voedingsstations bovenop ook een daktuin met diverse planten, een insectenhotel en worden er nestkasten geplaatst voor vogels en vleermuizen. Op die manier willen wij als openbaar vervoer bedrijf naast uitstootvrij vervoer ook bijdragen aan een fijne leefomgeving.”

Voorbereidingen voor laadpalen

Ook zijn er deze week ter voorbereiding in Velsen twee laadpalen geplaatst op de reeds nieuw gebouwde laadplateaus. Casper: “Simpel gezegd zijn dat de stekkers die de pont opladen. Elke keer als de pont aankomt aan de Noordkant in Velsen Noord, Zaandam en Assendelft, wordt de elektrische pont een paar minuten opgeladen. Dit gebeurt geheel automatisch. De schipper hoeft daar geen handelingen voor te verrichten. Deze manier van opladen is het meest efficiënt.”

Laadarm

Laadplateau met daaraan een laadarm waarmee de elektrische veerponten opgeladen worden.

© GVB august 2021