Bij garage West worden de mantelbuizen vastgemaakt aan de boorkop. Hier zijn later de stroomkabels doorheen getrokken.
Leesduur 2 minuten

Update elektrische bus

Achter de schermen wordt keihard gewerkt aan de komst van de nieuwe, elektrische bus. In dit artikel een update over de aanleg van de laadvoorzieningen op station Sloterdijk en Garage West. Daarnaast maken we een lijnwijziging bekend, waarover verderop meer.

Lopende werkzaamheden

Op garage West zijn de (nacht-) laadsystemen aangebracht en op station Sloterdijk wordt nieuwe bekabeling aangelegd. Via deze kabels worden de laadsystemen op Sloterdijk van de benodigde energie voorzien. Naar verwachting stromen vanaf december dit jaar de eerste elektrische bussen in bij GVB. Voordat we ook écht kunnen gaan rijden, onderwerpen we de elektrische bussen eerst aan uitgebreide tests. Omdat bij de eerste serie alleen laadpunten beschikbaar zijn op station Sloterdijk en garage West, is er bij de start gekozen voor lijnen die langs Sloterdijk rijden.

Aanleg laadinfra voor de elektrische bus

Uitgraven van de sleuven voor de aanleg van de elektriciteitskabels bij garage West.

Opladen van de elektrische bus

De laadstations op station Sloterdijk zijn zogenaamde ‘snelladers’ en installeren we in de komende maanden. De bussen kunnen met een volle batterij minimaal 75 kilometer rijden. Het opladen via de snelladers neemt zo’n 40 minuten in beslag, maar bij vaker laden is 10 minuten al voldoende om weer een volgende rit te maken. ’s Nachts worden de bussen opgeladen in garage West: na 6 uur zijn de accu’s weer helemaal vol. De elektrische bussen zullen vanaf februari volgend jaar steeds vaker te zien zijn op straat. Als alle tests goed verlopen zijn alle bussen vanaf april 2020 allemaal operationeel.

Lijnwijziging

Eerder lieten we weten dat de nieuwe bussen  vanaf april volgend jaar gaan rijden op de lijnen 15, 22 en 36. Vanwege de maximale doorrijdhoogte bij een viaduct aan de Kabelweg kan lijn 36 daar niet onderdoor. Hiervoor in de plaats komen nu de lijnen 61 (rijdt tussen Sloterdijk en Louweshoek) en 222 (Sloterdijk-Muiderpoort). Het verdiepen van dit viaduct is op de korte termijn geen optie en omrijden al evenmin. Om deze reden is besloten om uit te wijken naar de lijnen 61 en 222. Op termijn is het de bedoeling alle dieselbussen te vervangen voor elektrische bussen zodat we vanaf 2025 uitstootvrij rijden door de stad.

© GVB 2019