Reizigers, belangengroepen en andere geïnteresseerden hebben deze zomer kennisgemaakt met de nieuwe 15G tram van GVB. De stadsvervoerder exposeerde in juli en augustus een model op ware grootte van een deel van de tram (de mock-up) in de tramremise Lekstraat. Behalve de tram van binnen en buiten ervaren, konden bezoekers hun stem uitbrengen over vier interieurvarianten in de reizigerscabine. GVB voert alle opties met de meeste stemmen door in het uiteindelijke ontwerp.
Stemresultaten
De nieuwe 15G tram die vanaf medio 2019 gaat rijden, krijgt ‘social seats’ met rode bekleding (71% van de stemmen), stoelen met stoffen bekleding (64%) en stangen van 1,85m hoog (66%). Daarnaast vindt 91% van de stemmers de informatieschermen goed zichtbaar. Dat is de uitkomst na het tellen van de uitgebrachte stemmen. De expositie trok een breed publiek en GVB is blij verrast over de betrokkenheid van reizigers hierbij.
Oordeel reizigersvertegenwoordiging
Ook de officiële reizigersvertegenwoordiging, de reizigersadviesraad (RAR) van de Vervoerregio Amsterdam, heeft de mock-up bezocht en formeel advies uitgebracht. Hun oordeel is positief en bevat waardevolle suggesties die, samen met de overige bevindingen, de basis vormen voor het verdere ontwerptraject.
Medio 2019
GVB heeft 63 trams (met een optie tot 60 extra trams) besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop van deze nieuwe trams gebeurt in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. De nieuwe trams gaan naar verwachting vanaf medio 2019 rijden. Ze gaan oudere modellen vervangen en gaan te zijner tijd onder meer rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn. In ieder geval een deel van de vloot 63 nieuwe trams krijgt een Amsterdamse R-net kleurstelling (net zoals de GVB-metro’s).