Vanaf 3 januari 2021 worden alle IJ- en Noordzeekanaalveerverbindingen aangeduid met een ‘F’, van ferry, pont in het Engels. Daarnaast krijgen de verbindingen ook een nummer en een lijnkleur. En is de nachtnummering opgenomen in de dagnummering.
Onderzoek onder 180 respondenten
Marieke Stakenburg, wayfinding specialist van Studiostaak ingehuurd door GVB: “Uit onderzoek onder 180 respondenten bleek dat niet alleen het vinden en/of nemen van de juiste pont een probleem was. Ook de namen van de veerverbindingen zoals Buiksloterwegveer en NDSM-werfveer zijn voor met name buitenlandse toeristen moeilijk te onthouden en uit te spreken. Daarom zijn alle veerverbindingen voorzien van een simpel F-nummer en een eigen kleur.
Dienstverlening continu verbeteren
Projectleider Iris van Nifterick van GVB vult aan: “We zijn bij GVB continu bezig om te kijken hoe we onze dienstverlening aan onze reizigers kunnen verbeteren. De stappen die je als reiziger moet doorlopen om de juiste veerverbinding te vinden moeten logisch zijn. Het is fijn dat dit nu veranderd is. We zijn heel benieuwd naar de reacties van reizigers! Van Stakenburg legt uit: “Het is hetzelfde systeem als bij de metro. Daar wordt ook gewerkt met de ‘ M’ van metro, dan een lijnnummer en een kleur. Het is kort, maar krachtig én makkelijk uit te leggen aan iedereen.”
Rekening houden met groei op het IJ
Van Nifterick: “Op het IJ hebben we nu 7 veerverbindingen, dus daar loopt de nummering van F1 t/m F7. Bij de Noordzeekanaalverbindingen beginnen we pas bij F20. Hier zit een gat in de nummering tussen, omdat om we op het IJ rekening houden met mogelijke groei. Door het nu zo overzichtelijk te maken zal het voor reizigers veel makkelijker zijn om te zien welke veerverbinding waar vaart. Dit scheelt hopelijk een hoop gezoek en dus ook frustratie, want ons uiteindelijke doel is tevreden reizigers die snel van A naar B kunnen. En dat begint bij goede bewegwijzering.”
Klik hier voor het overzicht van alle verschillende nummers en kleuren.