Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 3 minuten

Vele ogen bekeken jouw testrit

Het leek soms nog best leeg op de Noord/Zuidlijn. Toch word je door vele ogen bekeken vanaf de Verkeersleiding van GVB. De testrit is voor hen ook heel erg belangrijk, daarom keken we een ochtend vanaf achter de schermen mee.

We oefenen op station Europaplein ongeplande drukte met duizend testreizigers. Door een verstoring op station Zuid, wordt Europaplein het eindstation van de Noord/Zuidlijn. Dit kan straks extra grote drukte tot gevolg hebben als er ook nog een evenement is in de nabijgelegen RAI.

Testreizigers zijn op CS klaar voor hun testrit. Foto: Gé Dubbelman.

Servicemedewerkers en handhavers op het station, maar ook op ons Communicatie Centrum Vervoer (CCV) waar we alles overzien, moeten hun rol goed zien te vervullen. Daarnaast hebben we gekeken hoeveel servicemedewerkers nou precies nodig zijn op het station bij zulke drukte.

Een wisselstoring

Voordat de testreizigers arriveren leeft het CCV al op. Hier komt om acht uur ‘s ochtends het nieuws binnen van een (gesimuleerde) wisselstoring bij station Zuid. Rinus Beukers, operator CAB (Centrale Afstand Bediening) roept direct een monteur op die de ‘wisselstoring’ moet verhelpen. Walter Bonn, de reizigersinformant, laat de juiste reisinformatie op de displays op de stations verschijnen en laat het bericht over de omroep horen dat lijn 52 niet naar Zuid rijdt. Via hem komt deze informatie ook op sociale media.

Op de displays verschijnt de juiste informatie over de verstoring. Foto: Gé Dubbelman.

Puzzelen met metro’s

Verkeersleider Erik zit ondertussen te puzzelen. Hij moet zorgen dat alle metro’s, die tot de verstoring volgens dienstregeling reden, weer netjes met de juiste tussenpozen op de overgebleven stations aankomen. “Geef me een kwartier,” zegt hij. En inderdaad, vrij snel bewegen de blauwe blokjes – metro’s van lijn 52 – weer met even grote afstand tussen elkaar over de grote zwarte schermen bij zijn tafel.

De poortjes van de Noord/Zuidlijn open

Om negen uur is de testrit ook voor testreizigers gestart. Zij komen met z’n allen naar Europaplein, gaan de metro uit en lopen ook het station uit. Ze zijn duidelijk te zien op de schermen van Mohammed Merbout. Als operator OCC (Observatie en Communicatie Centrum) ziet hij op 24 beelden tegelijk station Europaplein. Hij moest de OV-chippoorten goed instellen, bij grote drukte betekent dat: aan één kant van het station alleen als ingang, aan de andere kant alleen als uitgang.

Testreizigers komen station Europaplein uit. Foto: Gé Dubbelman.

Net een evenement

Nu de testreizigers allemaal buiten staan bereidt hij zich voor op hun terugkomst. Vanaf het station klinken over de portofoon het verzoek of hij de OV-chippoorten juist in wil stellen. Mohammed gaat aan de slag en vertelt ondertussen: “Dit doen we vaker op stations met evenementen. Dat is niet anders op de Noord/Zuidlijn.”

Alles rijdt weer op de Noord/Zuidlijn

Op Mohammed’s schermen zien we de testreizigers stuk voor stuk de camera’s op het station passeren en inchecken bij de OV-chippoortjes. En dan klinkt over de vloer van het CCV: “De eerste wagens rijden, we kunnen de omroep gaan doen!” De wisselstoring is opgelost, testreizigers kunnen geïnformeerd worden, station Zuid is weer bereikbaar voor lijn 52. In een mum van tijd is het zo goed als verlaten op station Europaplein en wij weten nu precies waar we op moeten letten als het er extra druk is.

Alles rijdt weer, ook naar station Zuid, tijd om te vertrekken van Europaplein. Foto: Gé Dubbelman.

© GVB november 2024