Leesduur 3 minuten

Vernieuwing trambaan kruising Amstelveenseweg/De Boelelaan

Van zaterdag 18 juli tot en met zondag 9 augustus 2020 vernieuwt GVB de trambaan op de kruising van de Amstelveenseweg en de De Boelelaan. De kruising sluiten we tijdens het werk af. Dit heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van VUMC en Zuidas. “Omdat de trambaan in de bocht van de Amstelveenseweg en de De Boelelaan is versleten, is deze hard aan vervanging toe,” vertelt projectleider Jeroen Bon. Deze bocht bevindt zich op de veelgebruikte kruising richting het ziekenhuis VUMC en Zuidas. “Daarom hebben we ervoor gekozen om het werk in de zomervakantie uit te voeren, zodat het wat rustiger op de weg is en mensen minder hinder ondervinden van de afsluiting.”

Impact werkzaamheden trambaan

“Helaas kunnen we het werk niet uitvoeren zonder deze maatregel”, vervolgt Jeroen. “We sluiten een kruising af die tien rijbanen breed is en dit zal dus zeker impact hebben op het verkeer.” Het gebied en vooral het ziekenhuis wordt zo goed mogelijk bereikbaar gehouden met diverse omleidingen, die ter plekke zijn aangegeven. “Het advies is wel om, waar mogelijk, het gebied in deze drie weken te mijden.”

Bekijk de omleidingsroutes op gvb.nl/1447.

Ongestoord doorwerken

In de drie weken wordt er in totaal 400 meter spoorstaaf vernieuwd. Jeroen: “Om het werk zo snel mogelijk uit te voeren en de afsluiting tot deze periode te beperken, werken we deze weken zeven dagen in de week overdag, ’s avonds en in de nacht.” Tram 24 rijdt in deze weken ook niet door het werkgebied. “Dit geeft ons de mogelijkheid om ongestoord door te werken en de klus ook in de beoogde drie weken te klaren.”

Speciaal spoor

Het werk zelf is volgens Jeroen technisch gezien niet erg ingewikkeld, hoewel er wel een speciaal soort spoor wordt vervangen. “Het gaat om het vernieuwen van een zogenoemde ES-las in het spoor. Dit komt verder bijna nergens voor op de Amsterdamse trambaan.” Wat een ES-las precies is, is een vrij technisch verhaal. “Kort gezegd komt het erop neer dat een kunststof onderdeel in het spoor ervoor zorgt dat de sporen elektrisch gescheiden blijven van alle elektrische apparatuur in de omgeving. Deze ES-las is juist hier nodig vanwege het ziekenhuis; een ES-las voorkomt dat de elektra van de tram invloed heeft op de elektrische apparatuur in het ziekenhuis.”

De belangrijkste omleidingsroutes

Kom je met de auto vanaf de A10 of het Stadionplein en reist u naar Zuidas, Amstelveen, Buitenveldert of het VUmc? Dan word je (om)geleid via de Europaboulevard (S109). Als je vanuit Amstelveen of Buitenveldert richting de A10 of de Stadionbuurt komt, dan loopt de route via de Van Nijenrodeweg/s109, de Buitenveldertselaan en de Parnassusweg. In plaats van tram 24 kun je bus 62 nemen. Deze rijdt zijn normale route via De Boelelaan en stopt vlakbij het VUMC. Voetgangers en fietsers kunnen het werk gewoon passeren.

Tip: Meer informatie over de omleidingen, werktijden en nachtwerkzaamheden zijn te vinden op deze pagina van gvb.nl/1447. Actuele informatie over omleidingen is te vinden op gvb.nl/omleidingen. Met vragen kun je ook terecht bij GVB Klantenservice 0900 – 8011.

© GVB july 2020