Nieuwe werkwijze spoor 14 in de werkplaats in Diemen
Leesduur 2 minuten

Werkplaats Diemen werkt nu geheel stofvrij

Na een half jaar van testen, nieuwe werkinstructies invoeren en nieuwe installaties plaatsen gaat de werkplaats in Diemen weer op volle toeren draaien. Sinds de ontdekking van chroom-6 vorig jaar augustus op twee trams lag al het verspanende werk stil. Manager Groot Onderhoud van Railmaterieel, Inge Dammen-Peters blikt terug op een bewogen afgelopen half jaar.

Informatiesessies voor medewerkers

Na de ontdekking werd meteen al het slijp-, schuur-, las-, en boorwerk stilgelegd. Inge: “Direct daarna zijn alle betrokken medewerkers persoonlijk geïnformeerd. Ook hebben we samen met IKA-Ned informatiesessies georganiseerd. Medewerkers waren ongerust en zaten, heel begrijpelijk, met veel vragen. Gespecialiseerde artsen hebben met hen de risico’s op mogelijke blootstelling in kaart gebracht en indien nodig doorverwezen voor aanvullend onderzoek. En we hebben met de medewerkers afgesproken dat we het werk pas weer hervatten als we een nieuwe, veilige werkwijze hadden.”

Geheel stofvrij werkspoor

Naast de informatiesessies vonden verschillende testen plaats op voertuigen, voertuigtypes en installaties in de werkplaatsen. Inge: “Het bleek al snel dat het heel onvoorspelbaar was waar het wel of niet zat. Op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: we kunnen niet elk voertuig testen. We kunnen beter toewerken naar geheel stofvrij werken. De inzichten rondom het veilig werken met gevaarlijke stoffen en wat men steeds ontdekt, gaat in een rap tempo.”

Nieuwe werkwijze werkplaats bedenken

De nieuwe werkwijzen en een stofvrij werkspoor in de werkplaats realiseren is niet in een week bedacht. Inge: ‘Samen met de medewerkers hebben we nieuwe werkinstructies gemaakt en onderzocht hoe we werkspoor 14 kunnen afsluiten en ventileren. Er is een luchtsluis gemaakt, nieuwe afzuiginstallaties en roosters geplaatst. Daarmee verversen we de lucht in de afgesloten ruimte. Twee keer per minuut wordt alle lucht in de ruimte vervangen. De roosters zitten laag, zodat elk stofdeeltjes, risicovol of niet, naar beneden toe uit werkspoor 14 verdwijnt, zonder onderweg de luchtwegen van de onderhoudsmedewerkers te passeren.”

Over tot de orde van de dag in de werkplaats

Inge is blij dat ze weer over kan gaan tot de orde van de dag. “Het was een bewogen half jaar waarbij we ontzettend veel geleerd hebben over het werken met gevaarlijke stoffen. En ik ben ontzettend trots op alle medewerkers die hebben meegedacht en geholpen.”

© GVB february 2020