Leesduur 4 minuten

Werkzaamheden Beethovenstraat lopen op zijn eind: een terugblik

De werkzaamheden op de Beethovenstraat lopen op zijn eind. Zeven weken lang is er dag en nacht gewerkt om in totaal 1,5 kilometer spoor te vervangen. Met projectleider Sam de Bree blikken we terug.

Zeven weken lang non-stop werken om 1,5 kilometer spoor te vervangen. Dat klinkt als een intensief project?

Sam: “Voor de bewoners is dit zeker een lange periode, maar voor ons is dit een relatief snelle klus. In de Beethovenstraat is gekozen om de tram tijdens de werkzaamheden niet te laten rijden. Als we dat wel hadden gedaan dan had het zeker 15 weken geduurd voordat we de rails vervangen hadden, dus twee keer zo lang. Nu hebben we zeven weken van zeven uur ’s ochtends tot elf ’uur s avonds doorgewerkt. En ook een aantal nachten. Dit proberen we in verband met de overlast zoveel mogelijk te beperken, maar soms moet het in dit tijdsbestek de rails te vervangen.”

De laatste werkzaamheden

Waar hangt het wel of niet door laten van een tram tijdens werkzaamheden vanaf?

Sam: “Dat hangt van verschillende factoren af. Als een tram doorrijdt tijdens werkzaamheden dan moet hij langzamer rijden. Hierdoor hebben we meer trams nodig om de dienstregeling te rijden. Doordat de tram door het werk rijdt, moeten we stoppen als een tram passeert en ben je langer aan het werk, dus de overlast duurt ook langer. Als je geen trams laat rijden kun je de werkzaamheden strakker plannen en je materieel efficiënter inzetten doordat er grote delen tegelijk vervangen kunnen worden. Het nadeel is dat we hierdoor reizigers op bepaalde haltes niet bedienen zoals bij de Gerrit van der Veenstraat. Uiteraard kunnen risico’s zoals vorst, zoals ons gebeurd is bij het project in de Beethovenstraat, vertraging opleveren.”

Daar kwamen inderdaad veel vragen over binnen. Waarom werken jullie in de winter aan het spoor?

Sam: “Daar waren mensen inderdaad verbaasd over. Dat begrijp ik ook. Alleen de hoeveelheid werkzaamheden in de stad en de omleidingen die daarmee gepaard gaan dwingen ons om soms in de winter te werken. Al het werk in de stad wordt in overleg met gemeente en nutsbedrijven op elkaar afgestemd en over het jaar verdeeld zodat de stad bereikbaar blijft. Er is zoveel werk dat je als project een periode toegewezen krijgt om het werk uit te voeren. Omdat de slijtage van de rails doorgaat en andere projecten (bijvoorbeeld Amstelveenseweg en Zuidasdok) het werken op deze plek onmogelijk maken, moet je risico’s als vorst op de koop toenemen. Gelukkig hebben we in Nederland niet te maken met heel veel periodes vanlange vorst en reed de tram als gevolg van de vorst in dit geval ‘slechts’ 1 week langer niet.”

Een deel van de straat is klaar en weer toegankelijk

Wat is het verhaal van de “loopbrug”?

Sam: “Door werkzaamheden uit te voeren zonder dat de tram rijdt is de hele straat in een keer opengebroken en konden we snel de fundering en tramrails vervangen. Deze aanpak is met het stadsdeel Zuid van tevoren doorgesproken. Helaas bleek uit de bewonersbrief die de week voor Kerst was verzonden onvoldoende welke overlast en ongemakken de werkzaamheden tot gevolg zouden hebben voor bewoners en ondernemers. Hierdoor kwamen er, terecht, na een paar dagen veel klachten binnen van bewoners die aangaven dat zij wel erg ver moesten lopen naar de supermarkt. We hebben toen, zodra de fundering van de trambaan aangelegd was, een loopbrug gemaakt en hebben we onze werkzaamheden zo aangepast dat de loopbrug bijna de gehele werkperiode open kon blijven. Zo konden bewoners sneller bij de supermarkt komen.”

Hoe is het contact nu met de buurt?

Sam: “Omdat we in het voorbereidingstraject niet voldoende gecommuniceerd hadden, hebben we geprobeerd de bewoners en ondernemers tijdens het werk beter op de hoogte te houden. Dit hebben we gedaan door de eerste weken van het werk dagelijks een aanspreekpunt op het werk te hebben en wekelijks een inloopspreekuur in de keet te houden. Elke woensdagochtend konden bewoners en ondernemers bij ons terecht voor vragen, opmerkingen, klachten of gewoon een kop koffie omdat ze benieuwd waren naar de laatste stand van zaken. Daarnaast zijn we aangesloten bij het communicatieplatform voor ondernemers in de winkelstraat, zodat vragen direct beantwoord konden worden.”

Hoe lang gaat deze rails nu mee?

Sam: “Nog heel lang! De rechte stukken rails gaan ongeveer 30 jaar mee en de bochten circa 15 jaar. Bochten slijten sneller dan rechte stukken. Slijtage van de rails is erg afhankelijk van het gebruik, dit stuk spoor wordt niet zo intensief gebruikt als bijvoorbeeld Leidsestraat of Centraal Station. Daar rijden dagelijks vele tramlijnen overheen, dus die slijten veel sneller dan in de Beethovenstraat waar maar twee tramlijnen rijden.”

© GVB 2019