De contouren van de allereerste elektrische Noordzeekanaalveerpont zijn al goed zichtbaar in de werf van Holland Shipyards Group. Projectleider Jan Willem Winkelman vertelt ons alles over het bouwproces.
Na vier maanden casco van de pont klaar
“Na de contracttekening vorig jaar maart zijn we meteen begonnen met het ontwerpen en het uitwerken van de engineering. Dat proces duurde ongeveer vier maanden. In juni zijn we begonnen met het snijden van het eerste staal en was de kiellegging. Eind november stond het casco van de pont al klaar in de werf”, legt Jan Willem uit. “Het schip werd op een ponton gereden moest vanaf de casco-locatie naar de afbouwlocatie op de werf van Holland Shipyards Group worden gevaren. Daar werd het schip helemaal afgewerkt. Nu zijn we in de fase dat de alle installaties erin komen. Ook wordt het schip mooi afgeschilderd en we zetten de laatste puntjes op de i.”
Binnenkort tewaterlating pont
Als alles volgens planning loopt dan vaart de allereerste elektrische Noordzeekanaalveerpont vanaf het vierder kwartaal 2021 in de dienstregeling met reizigers. Jan Willem: “Voor het zover is moet er nog heel veel gebeuren. Binnenkort laten wij het schip bij ons te water. Dat is de laatste fase bij ons. Na de tewaterlating gaan we proefvaren bij ons in de buurt om te kijken of alles ook écht werkt. Daarna vaart het schip vanuit de werf van Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam naar de Ponthaven van GVB. “Dan volgt er nog een uitgebreide test- en opleidingsfase bij GVB. En pas dan vindt de overdracht plaats.”
Schippers kijken erg uit naar komst pont
GVB kijkt heel erg uit naar de komst van de allereerste elektrische Noordzeekanaalveerpont. Programmamanager Casper van der Werf: “We kunnen niet wachten om het eerste schip hier te hebben en de testfase te starten. Maar eerst wensen we Holland Ship Yards nog succes met het afronden van de bouw.”
Meer weten? Check dan regelmatig www.gvb.nl voor nieuwe updates.
NH Nieuws heeft onlangs ook een reportage gemaakt over de bouw. Klik hier om deze te bekijken.