De werkzaamheden bij de Overtoomsesluisbrug zijn in volle gang. De afgelopen weken nam de intensiteit van de werkzaamheden toe: er werd regelmatig in de nachten gewerkt en er zijn meer omleidingsroutes ingesteld. “Maar de meest intensieve en tegelijkertijd meest spannende periode van het werk breekt nu aan”, vertelt projectleider Jeroen Bon.
Spannende periode Overtoomsesluisbrug
Van vrijdag 2 tot en met vrijdag 9 augustus wordt het nieuwe spoor op het kruispunt en op de brug geplaatst. Jeroen: “Binnen acht dagen moet het nieuwe spoor op zijn plek liggen. Om dat voor elkaar te krijgen, werken we 24 uur per dag door. De brug wordt op bepaalde momenten gestremd voor de binnenvaart en de trams rijden in deze periode een andere route.”
Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor de omgeving. Denk aan: stremming van de binnenvaart, geluidshinder voor bewoners (ook in de nachten) en omleidingsroutes voor verkeer en openbaar vervoer. Jeroen: “We hebben dit nauwkeurig voorbereid en proberen de periode voor de spoorvervanging zo kort mogelijk te houden. Dit is echt een precisieklus, waarbij we ook nog hopen op normaal zomers weer. Een spannende periode, want uiteindelijk willen we dat de trams op zaterdagochtend 10 augustus over het nieuwe spoor rijden.”
Spoor kromgetrokken door hittegolf
Ook de aanloop naar de spoorvervanging op de brug was spannend. Jeroen: “We werken volgens planning, maar de hittegolf van afgelopen periode zorgde voor extra uitdagingen. In de avond van 23 juli trok het spoor op de Overtoomsesluisbrug krom vanwege de hitte. Door de warmte in de brug, het spoor en de spoorverharding waren al deze elementen uitgezet. Hierdoor kon het spoor niet meer meebewegen met de brug toen die openging. Daardoor stond één been van het spoor in een bocht omhoog. De tram kon daar onmogelijk nog overheen rijden.”
Specialisten in onze spoorfabriek
Dankzij onze specialisten en onze eigen spoorfabriek is het spoor dezelfde nacht nog gemaakt. Jeroen: “We hebben vaker te maken met calamiteiten, maar deze situatie was toch wel uniek. Dit soort specialistisch en specifiek spoormateriaal voor een brug, ligt niet op voorraad. Gelukkig hadden we nog een stuk massief staal liggen. We hebben direct een team bij elkaar gehaald om dit stuk staal in onze spoorfabriek op maat te frezen voor de Overtoomsesluisbrug.”
Terwijl het ene team ‘s nachts het kromgetrokken spoor eruit haalde, maakte een ander team het nieuwe stuk spoor op maat. Jeroen: “Om 03.30 uur werd het nieuwe spoor erin gezet. Het lag erin net voordat de eerst tram voorbij kwam rijden. Dankzij snel handelen, onze eigen spoorfabriek en vakmanschap hadden onze reizigers niet meer te maken met een omleiding in de ochtend.”
Normaal zomers weer
Voor de komende periode hopen we op normaal zomers weer: droog met niet al te hoge temperaturen. Wat doen we bij een volgende hittegolf of veel regenval? En hoe voorkomen we dan dat er water in ons werkgebied komt? Jeroen: “We werken al met tentjes op de brug om zon en eventuele regen uit ons werkgebied te houden. Daarnaast hebben we ook noodscenario’s waarbij we met keerwanden en gootjes het water langs ons werk leiden. De weersvoorspelling voor komende dagen lijkt mee te werken. Dus daar zijn we wel blij mee.”
Meer informatie Overtoomsesluisbrug
Vanaf dinsdag 11 juni kun je elke dinsdagochtend tussen 10:00 en 11:00 uur bij ons in de bouwkeet (in de parkeervakken) terecht met vragen en opmerkingen. Met vragen kun je ook terecht bij GVB Klantenservice 0900 – 8011. Kijk ook voor meer informatie op gvb.nl/1160 en houd deze website in de gaten voor updates!