Lijnnummering

Het GVB-advies over de nieuwe lijnnummering en routes vanaf juli 2018 is door de Vervoerregio Amsterdam goedgekeurd. Ongeveer de helft van alle lijnen en nummers blijft gelijk, voor de andere helft van de bussen en trams geldt dat zij een ander lijnnummer krijgen of deels een andere route gaan rijden. 

 

Historische verandering

Op 22 juli 2018 gaat de Noord/Zuidlijn rijden. Gelijktijdig voltrekt zich een historische verandering, omdat op dezelfde dag het nieuwe openbaarvervoersnetwerk voor Amsterdam en de regio ingaat. Er is extra rekening gehouden met halte-toegankelijkheid, het bevorderen van overstapcomfort en de begeleiding van ouderen en gehandicapten.  
Gedeelte van de plattegrond met nieuwe routes en lijnnummers

Noodzaak en weemoed

Bij reizigers én GVB-bestuurders maken de lijnnummers en de kleuren van de trams veel los. Zo ook bij Arnold, hij rijdt al 30 jaar op tramlijn 10: "Als je al zo lang op jouw lijn zit, is dat bekend en vertrouwd. Tuurlijk is het dan jammer dat het verandert, het maakt mij een beetje weemoedig. Toch begrijp ik de noodzaak van de veranderingen. De stad groeit zo hard, dat los je niet meer op met extra trams. Ik verwacht dat de Noord/Zuidlijn, en de aanpassingen in de lijnen 'boven de grond' uiteindelijk goed zullen uitpakken.”;

De kleurrijke lijnen van GVB

Naast andere lijnnummers en routes, komen er ook andere kleuren bij in het GVB-vervoersnetwerk. De historie van de kleuren reikt terug tot ver vóór 1900. Oude paardentrams (omnibussen) reden rond met twee lantaarns en gekleurde vlakken om de herkenbaarheid te vergroten. Op de ene lantaarn was het nummer te zien en op de andere de lijnkleur. De kleuren hadden nog een ander voordeel: begin vorige eeuw waren er veel mensen die niet konden lezen. Het herkennen van kleuren maakte dat mensen dan toch de juiste lijn wisten te vinden naar hun bestemming.

Volgende stap

Door de goedkeuring van Vervoerregio Amsterdam kan GVB nu beginnen aan de volgende stap en dat is het uitwerken van de nieuwe vertrektijden. Ruim voor juli 2018 start de campagne om alle reizigers goed voor te bereiden op de overgang van het nieuwe openbaar vervoernetwerk.