Bijna inschrijven!
Vanaf april kan iedereen zich definitief inschrijven voor de testritten, dan maken we de data en tijdstippen bekend. Iedereen die zich heeft aangemeld krijgt hier een e-mail over. “Het was een hele klus om de testscenario’s met de hoeveelheid benodigde testreizigers te bepalen. Die moesten we vervolgens ook aan een datum en tijdstip koppelen,” vertelt Greet. “Je hebt met zoveel verschillende partijen te maken, maar daarnaast moet je in je planning bijvoorbeeld ook nog rekening houden met andere evenementen in de stad zoals Koningsdag.”
Wat gaan we testen?
Binnenkort is de start van een nieuwe fase in het Noord/Zuidlijn project. Op dit moment wordt onder leiding van de gemeente de rol van GVB als beheerder van de infra getoetst, worden enkele restwerkzaamheden van de bouw uitgevoerd en wordt de treinbeveiliging en -aansturing uitgebreid getest. Als alles loopt zoals gepland, dan starten in april de Noord/Zuidlijn testritten met testreizigers aan boord. Nu leggen we de laatste hand aan de planning van de testritten, maar de scenario’s die we willen testen staan vast. Het kan zijn dat we je vragen een reisopdracht uit te voeren tijdens je Noord/Zuidlijnreis. Maar het kan ook zijn dat je onderdeel bent van bijvoorbeeld een ontruiming van een station dat zogenaamd in brand staat.
Voorbereiding
Nu zijn we nog bezig de scenario’s grondig voor te bereiden. Greet: “We zijn er bijna, maar er zijn een aantal puzzelstukjes die we nog even goed willen aandrukken. We zijn nu druk bezig met het maken van de draaiboeken. Hier staat tot in groot detail in wie wat, wanneer moet doen. Denk dan aan: het aanzetten van de rookmachine of zorgen dat testreizigers op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek zijn. Verder moeten we ook zaken regelen zoals bijvoorbeeld een aanmeldsysteem voor testreizigers, sanitaire voorzieningen, begeleiders, catering en EHBO’ers. Gekscherend vergelijk ik het weleens met een grote filmproductie die we regisseren. We kijken er ontzettend naar uit om te starten met de testen en met gezonde spanning, zoals dat hoort bij een generale repetitie.”
Net echt!
In aanloop naar die generale repetitie kijkt Greet vooral uit naar het scenario met de ontruiming in de tunnel: “Iedereen moet paraat staan. Zo zijn bij dit scenario veel van onze GVB-collega’s betrokken. Je kunt denken aan verkeersleiders, bestuurders, monteurs, mensen die stroom afschakelen en het Serviceteam Vervoer. Zelfs hulpdiensten zoals brandweer en politie komen hierbij opdraven. Het is net echt!”