Negen weken heeft projectleider Jeroen Bon met zijn team hard gewerkt aan de vervanging van de trambaan in de Zeilstraat en op de kruising van de Zeilstraat en de Koninginneweg met de Amstelveenseweg. Vrijdag worden de hekken, bouwketen en omleidingsroutes verwijderd. Daarnaast vegen we de straat nog schoon. Aan het einde van vrijdagmiddag 10 mei is de kruising dan weer open voor verkeer.
Kruising open
“Ons werk had enorm veel impact op de buurt”, vertelt projectleider Jeroen Bon. “We werkten vaak 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Daarbij kwam het ook regelmatig voor dat we werkzaamheden met geluidshinder in de nacht uit moesten voeren.”
De afgelopen week was gericht op het laatste werk om de weg weer open te stellen. Jeroen: “De buurt zal opgelucht zijn als de kruising vrijdagmiddag weer open is en omleidingsroutes door de buurt worden opgeheven. Hiermee zal de rust wat betreft verkeer in de omliggende straten terugkeren.”
Vervangen trambaan kruising was grootste uitdaging
Het vervangen van de trambaan met zes wissels op de kruising was de grootste uitdaging. Om dit stuk te vervangen kon er namelijk geen tram over het spoor rijden. Een omleidingsroute voor de tram en bus werd ingesteld van 12 tot en met 14 april. Jeroen: “Deze dagen waren leidend voor het hele werk. De planning werd hierop gebaseerd en uitloop was absoluut geen optie.”
Lange werkdagen
24 uur per dag werkte het team van Jeroen om de nieuwe trambaan op de kruising in slechts één weekend tijd zover gereed te hebben dat er op maandagochtend weer trams overheen konden rijden. Jeroen: “Op zo’n weekend ligt veel druk en er worden lange werkdagen gemaakt. Ik ben blij met de inzet van het team en dat het werk zo voorspoedig is verlopen.”
Laatste slijpwerkzaamheden & onderhoud trambaan
Van 10 tot en met 14 mei worden de laatste slijpwerkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. Jeroen: “We voeren dit werk in de nachten uit en de kruising blijft tijdens het werk wel gewoon open. Daarna zijn we hier klaar. Uiteraard komen we de komende jaren zo nu en dan terug voor het standaard onderhoud, maar het vervangen van de trambaan is in principe over ongeveer 15 jaar pas weer aan de beurt.”
Dankbaar voor begrip en geduld vanuit de buurt
Na een jaar voorbereiding en negen weken hard werken, kijkt Jeroen trots terug op de prestatie die hij met zijn team heeft geleverd. Jeroen: Ik ben trots op onze prestatie. Daarnaast ben ik de bewoners en ondernemers vooral erg dankbaar voor hun begrip en geduld.”
Tip: Wil je nog meer weten over de diverse werkzaamheden van onze afdeling Rail Services? GVB Rail Services doet mee aan de Dag van de Bouw 2019. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur en opent haar deuren op zaterdag 15 juni tussen 10.00 en 15.00 uur voor het publiek.