Sinds 6 april werken we aan de vervanging van de trambaanverharding op de Burgemeester De Vlugtlaan. Gelijktijdig pakt de gemeente de kruisingen en tramhaltes aan. Het mooie weer zorgt voor goede werkcondities op de trambaan, maar heeft ook invloed op het spoor. Daarnaast houden we, zoals iedereen in Nederland, 1.5 meter afstand van elkaar. Projectleider Rob van der Hoorn vertelt ons meer over de werkzaamheden.
Verschillende fases Burgemeester De Vlugtlaan
Samen met de gemeente Amsterdam werken we tot eind van dit jaar aan de Burgemeester De Vlugtlaan. We werken tussen de kruising met de Leeuwendalersweg en de kruising met de Slotermeerlaan. Rob: “Wij pakken de trambaan aan en de gemeente werkt aan de herinrichting van kruisingen en tramhaltes. Daarnaast vervangt Liander op verschillende locaties gasleidingen en werkt Waternet aan het riool. Al deze werkzaamheden worden in fases uitgevoerd.”
1A+B: april t/m begin juli | 2B: september t/m half september |
1B: juni t/m half juli | 3: half september t/m half oktober |
1C: juli t/m half augustus | 4A: half oktober t/m half november |
2A: half augustus t/m begin september | 4B: half november t/m begin december |
Werkzaamheden eerste fase
Rob: “Tot en met begin juli werken we aan de Burgemeester De Vlugtlaan tussen de kruising met de Burgemeester Fockstraat en het metrostation. Wij vervangen hier de trambaanplaten, Liander vernieuwt de gasleiding en de gemeente richt de noordzijde van de kruising aan de Burgemeester Fockstraat opnieuw in.” Tram 7 kan blijven rijden tijdens de werkzaamheden, al is dat wel met aangepaste snelheid. Verder zijn er voor het verkeer verschillende omleidingen.
Tip: Lees in de bewonersbrief over de omleidingen.
Een comfortabele reis
De huidige trambaanverharding die bestaat uit trambaanplaten vervangen we met een trambaanverharding van asfalt. Rob: “Sommige trambaanplaten zijn door intensief gebruik van zwaar verkeer scheef komen te liggen. Deze platen kunnen dan gaan klapperen als er een bus overheen rijdt. Met de nieuwe trambaanverharding van asfalt zal het klapperen van de trambaan zijn verholpen. Hiermee is het voor de buurt stiller wanneer een bus passeert en voor de busreiziger wordt de rit ook comfortabeler.”
Zonnige dagen
Het zonnige lenteweer zorgt voor een goede werksfeer volgens Rob. Ook geeft het een extra uitdaging. Het losliggende spoor neemt door de zon veel warmte op, waardoor er een spoorspatting kan ontstaan. Het spoor zet hierbij uit en buigt naar buiten waardoor er een konkel ontstaat. Rob: “Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Wanneer spoor vast zit in de verharding (het onderbed, bovenbed en asfalt), kan het niet bewegen bij uitzetting. Tijdens ons werk halen we het spoor los en vernieuwen we de verharding telkens per vijftig meter. Als oplossing tegen het uitzetten van het spoor branden we het spoor nu op zonnige dagen op meerdere plaatsen door, zodat het de mogelijkheid heeft om uit te zetten zonder dat er een spoorspatting ontstaat. Nadat de nieuwe verharding erin zit, lassen we het spoor weer aan elkaar vast.”
1.5 meter afstand
De werkzaamheden zijn nu enkele weken bezig en ook voor de trambaanwerkers was het even wennen om op 1.5 meter afstand van elkaar te werken. Rob: “We werken met aparte pauzetijden en pauzeren niet samen in de keet. Met het zonnige weer is het geen straf om buiten een broodje te eten. Daarnaast hebben we het werk anders ingedeeld, zodat we toch volgens de coronamaatregelen op 1.5 meter kunnen werken zonder dat de planning daarmee in gevaar komt.”
Vragen
Met vragen kun je terecht bij GVB Klantenservice 0900 – 8011 (regulier telefoontarief). Kijk voor informatie op gvb.nl/1354 en houd deze website in de gaten voor updates over deze werkzaamheden!