“Ik vind het best wel spannend”, zegt metrobestuurder Lyndon Dap. Snel richt hij zijn blik weer naar opleider Eric Kemper en luistert hij aandachtig naar de instructies die Eric hem geeft. Zo meteen gaat hij namelijk voor de allereerste keer de nieuwe M7-metro de werkplaats in Diemen uitrijden. “Dit is toch wel het hoogtepunt van een hele dag training hoor”, vervolgt Lyndon.
Abdelkader: “Straks collega’s op weg helpen met M7”
Samen met zijn collega Abdelkader Belhadj is hij vanochtend vroeg om 8 uur begonnen. Ze zijn de twee nieuwste aanwinsten voor de pool van M7-testbestuurders. Abdelkader had zich vorig jaar november al opgegeven: “Helaas waren er toen al genoeg aanmeldingen. Dus ik was blij toen ik een paar weken geleden gebeld werd dat ze weer nieuwe bestuurders gingen opleiden. Ik vind het belangrijk om als metrobestuurder allround te zijn. En de M7 is het enige voertuig dat ik nog niet ken. Daarnaast vind ik het leuk om deze kennis over te dragen aan al mijn collega’s die straks ook met dit nieuwe voertuig gaan rijden. Ik kan ze dan op weg helpen, want ik heb dan al ervaring opgedaan.”
M7-opleiding in kleine groepjes
Opleider Eric Kemper licht toe waarom er op deze manier opgeleid wordt: “Hoewel de M5 en de M7 op elkaar lijken zijn er toch wel wat verschillen. Dus daarom moeten alle ruim 200 bestuurders straks deze training krijgen voordat ze met het voertuig mogen rijden. We beginnen met een gedeelte theorie uit het lesboek. Dan gaan we naar de metro en nemen we stap voor stap alles in het voertuig door. Hoe werkt de cabine? Zijn er nog andere zaken die anders werken? En tot slot oefenen we hoe je met deze metro het terrein afrijdt naar de metrobaan waar het voertuig vervolgens in de dienstregeling gaat rijden. We leiden de metrobestuurders op in kleine groepjes van twee. Zo kunnen we hen alle aandacht en tijd geven. Met zijn zevenen in een kleine bestuurderscabine werkt niet!”
De nieuwe M7 metro’s
GVB heeft eind 2018 een contract gesloten met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De M7 metro bestaat uit drie wagenbakken, is voorzien van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en is ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor extra metrovoertuigen.