Het tweeramertje ofwel lijn 72 die voorheen dienst deed op lijn 3.
Leesduur 2 minuten

Fotogenieke oldtimers in Noord én in de binnenstad

Langs de weg en rond de haltes in Amsterdam Noord waren verschillende liefhebbers te spotten met de telefoon of camera in de aanslag. Niet zo vreemd gezien de oldtimers die al heel wat decennia terug dienst deden bij GVB. In de binnenstad reed op lijn 10 ook nog eens een historische tram die tot en met 1950 te zien was in het straatbeeld van de stad, een zogenaamde ‘eenmanswagen’. Bij het stoppen op de haltes verwonderde blikken: “mag ik instappen?”

Historische tram

De tram op lijn 10 (hier met nummer 72 aan de voorzijde) is een blikvanger op zich. Niet zo gek ook, want deze zogenaamde ‘eenmanswagen’ deed voor het eerst dienst in 1903, inmiddels 115 jaar geleden! Op de haltes horen we reizigers bijna liefkozend praten over deze tram: natuurlijk willen ze mee! De 72 deed dienst op lijn 3 en reed destijds van het Centraal Station naar de Mauritskade. Op een onderbreking in de oorlogsjaren na, heeft deze tram bijna 50 jaar dienstgedaan. Een unicum.

Historische lijnen van GVB

Historische lijnen verzamelen op Centraal Station

Oldtimers in Noord

De oldtimers in Noord startten hun route aan het Olof Palmeplein en trokken meteen veel bekijks. De bus werd gereden in samenwerking met Stichting Bram die voor deze gelegenheid ook de chauffeurs regelde. Ronald Bosveld nam plaats achter het stuur bij Bus 110 die in 1974 in gebruik werd genomen door GVB. Bij het stoppen op de haltes iedere keer prijs. We zien verbaasde blikken en bij binnenkomst zoeken reizigers naar de ov-chipkaartlezer. “Vandaag reist u gratis met ons mee!” Eenmaal aan boord raken reizigers onderling niet uitgepraat over de vele herinneringen die zij aan deze bus hebben.

Bus 110 die vanaf 24-01-1974 werd ingezet door GVB.

Nieuwe tijden

Robert Modderman (unitmanager vervoer bus bij GVB) die de inzet van de oldtimers organiseerde in samenwerking met Stichting Bram licht toe: “Verandering doet ook altijd een beetje pijn. Is het daarom niet prachtig dat we met dit oude materieel afscheid nemen van de oude dienstregeling en tegelijkertijd de nieuwe inluiden?”

Morgen, 22 juli is de echte opening van de Noord/Zuidlijn en start de nieuwe dienstregeling van GVB. Iedereen is welkom!

© GVB april 2024