GVB stopt met de inzet van X als communicatiekanaal. De aanhoudende, veelal anonieme stroom aan haatdragende uitingen en het gebrek aan toezicht daarop door de eigenaar, is doorslaggevend geweest bij onze keus.
Het social media kanaal X is in de afgelopen jaren erg veranderd. Wat begon als een platform voor dialoog en de uitwisseling van kennis is op dit moment een vrijplaats voor haatdragende en polariserende uitingen. Dit strookt niet met onze maatschappelijke waarden als organisatie.
GVB omarmt het interne en externe maatschappelijk debat, hoe pijnlijk of moeilijk dit soms is. Wij zijn een afspiegeling van de maatschappij en vinden het belangrijk dat iedereen zich bij ons welkom, veilig en gewaardeerd voelt.
GVB zet voor het informeren van reizigers voortaan eigen middelen in zoals de Gappie app en de website. Het individuele contact met onze reizigers is gericht en persoonlijk en verloopt o.a. via telefoon, mail en whatsapp. Facebook, Linkedin en Instagram blijven als kanaal.
Het stoppen van GVB met de inzet van X staat los van het X-gebruik door medewerkers. Dat is immers een persoonlijke afweging.