Test coördinator David van de Pest met tester Mattia Rizzo
Leesduur 3 minuten

“Mooi om met de M7-testen een bijdrage te leveren aan een leefbaarder Amsterdam”

Naast de nachtelijke testen op de metrobaan (waar we onlangs over schreven) worden de drie gloednieuwe M7-metro’s ook uitgebreid op de werkplaats in Diemen getest. Dit gebeurt onder leiding van David van de Pest, Testcoördinator M7. “Alle testen bij elkaar, dus zowel op de metrobaan als in de werkplaats, duren ongeveer een jaar.”

Audio testen is complex

Deze ochtend staat de metro op het opstelterrein en wordt de audio getest. David: “Onder de audio valt de omroep die je als reizigers binnenin het voertuig hoort, de omroep die je buiten het voertuig hoort, de intercom en de omroep voor bestuurders. Het testen van de audio lijkt simpel. De audio doet het of doet niet, zou je denken. Maar het zijn complexe testen, want het audio systeem moet samenwerken met het reisinformatiesysteem (het GIVA-systeem) en het mobilofoonsysteem. Ook moeten de camerabeelden automatisch opschakelen naar de bestuurder als iemand op de intercom drukt of aan de noodrem trekt.”

Audio testen is complex

De audio van de nieuwe M7-metro testen is complex

Bijdragen aan stukje leefbaarder Amsterdam

Voor dit soort testen op de werkplaats werkt David veel samen met leverancier CAF en ook Alstom, de leverancier van het nieuwe metrobeveiligingssysteem CBTC. En in dit specifieke geval voor de audiotesten met leverancier Actia. David: “Die samenwerking is erg leuk. Het is heel internationaal. De groep bestaat uit Spanjaarden, Italianen, maar er komen ook collega’s uit Hongarije en Griekenland. Samen een goed eindproduct neerzetten en een klein stukje bijdragen aan een leefbaarder Amsterdam, dat vind ik het mooie van mijn werk.”

Testteam in Diemen

Het testteam in Diemen. Van links naar rechts: Abdelaziz Annali, David van de Pest, Viktor Sipos, Iñigo Larrañaga Beltrán, Mattia Rizzo

Inbedrijfstelproces strenger dan bij M5

David was ook verantwoordelijk voor het inbedrijfstelproces van de M5. David: “De tijd vliegt, want dat is alweer bijna tien jaar geleden. En er is sinds die tijd behoorlijk wat veranderd. Zo zijn er vanwege de Wet Lokaal Spoor (WLS) strengere procedures en toelatingseisen voor metrovoertuigen. En dat is alleen maar goed. Hoe veiliger, hoe beter! We moeten hierdoor wel volgens een strakker schema werken, want anders halen we het niet om de nieuwe metro’s binnen één jaar te testen, een vergunning aan te vragen bij de IL&T en in de dienstregeling te laten rijden met reizigers. Er komt echt heel veel bij kijken voordat je als reiziger gebruik kunt maken van deze metro.”

Verlichting testen, remmen en CBTC

Naast de audiotesten wordt er nog meer getest in de werkplaats. David: “Zo wordt het geluidsniveau van de metro getest, de verlichting binnenin het voertuig, de remmen. En ook de koppeling wordt getest, want de M7 kan straks zowel lang (gekoppeld) als kort (enkel) rijden. De M5 is één lange metro. De M7 kan zowel los/kort als met twee voertuigen aan elkaar rijden. Ook rijdt de nieuwe metro alleen maar onder het nieuwe metrobeveiligingssysteem, CBTC. Ook dat wordt getest. We beginnen met het testen van één voertuig op de werkplaats en dan gekoppeld. Daarna wordt er in de nacht getest. Zo bouwen we het steeds een stapje verder uit totdat we alle testen gehaald hebben en ook de reizigers begin 2023 deze mooie metro mogen gebruiken om op hun plaats van bestemming te komen.”

 

© GVB may 2022