Foto: Gé Dubbelman
Datum 19 april 2018
Leesduur 2 minuten

Hannie assisteert je straks op de Noord/Zuidlijn

Dit interview delen

Al zeventien jaar is Hannie van Wilgenburg van ons Serviceteam reizigers van dienst. Nu staat haar de grootste verandering van haar carrière te wachten: de komst van de Noord/Zuidlijn en ze is er helemaal klaar voor.

In september vorig jaar was Hannie voor het eerst op haar nieuwe werkterrein, tijdens de testen van de gemeente. Die eerste keer op de Noord/Zuidlijnstations weet ze nog goed: “Wat was dat prachtig! Dit is echt de toekomst van Amsterdam,” zegt ze enthousiast met haar kenmerkende grote lach op haar gezicht.

Serviceteam in actie

Het Serviceteam staat reizigers op alle mogelijke manieren bij. Ze verkopen kaartjes, wijzen de weg, helpen bij overstappen, geven reisadviezen, helpen bij het in- en uitchecken, assisteren bij ontruimingen en ontfermen zich over reizigers die onwel zijn geworden, om maar een aantal zaken te noemen. Dit doen ze door in tweetallen langs stations en belangrijke overstappunten te reizen.

De weg vinden in de Noord/Zuidlijn

“Het is voor ons belangrijk om de weg in de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn goed te leren kennen,” vertelt Hannie. “Op Station De Pijp ging dat in het begin nog weleens mis. Je hebt daar roltrappen die je naar de verschillende verdiepingen brengen. Dan hadden we weer de verkeerde genomen en kom je compleet ergens anders uit.”

Testreizigers helpen

Inmiddels weten Hannie en haar collega’s de weg prima te vinden. Dat moet ook wel, want als straks onze generale repetitie begint in april, dan moeten ze die duizenden testreizigers goed kunnen helpen. Hannie kijkt erg uit naar de testen: “We hebben bijvoorbeeld eerder al wel ontruimingen geoefend, maar dan sta je dus te zeggen ‘Wilt u alstublieft doorlopen, die kant op graag,’ en dan moet je de reizigers erbij bedenken. Een goede oefening natuurlijk, maar met testreizigers kunnen we het pas echt goed testen.”

Praatje maken

En voor zichzelf? “Ik werk hier natuurlijk ook al een poosje, dus ik heb wel zin in iets nieuws.” Ze weet in ieder geval al waar ze het meest naar uitkijkt: “Regelmatig eens een praatje maken met reizigers op station De Pijp die net hebben gewinkeld op de Albert Cuypmarkt! Dat lijkt me nou echt heel gezellig, allemaal mensen met van die boodschappenkarretjes,” lacht ze.

© GVB 2019