Leesduur 2 minuten

Je ziet de elektrische bus steeds vaker rijden in de stad

In januari rolde de eerste elektrische bus voor GVB uit de fabriek bij VDL. In de periode die daarop volgde hebben we personeel opgeleid en intensief getest zodat we vanaf april de eerste bussen konden opnemen in de dienstregeling van lijn 22. We zijn natuurlijk benieuwd waar we precies staan. Dirk-Jan Brakel, implementatiemanager voor de elektrische bus: “Sinds medio mei rijdt Lijn 22 helemaal elektrisch. Ook lijn 15 inmiddels voor een deel, en binnenkort gaan de eerste standaardbussen op lijn 61 rijden.”

De Coronacrisis hakt er wel in. Zo mochten de monteurs vanuit VDL in België en Brabant bijvoorbeeld niet naar Amsterdam komen.

Dirk-Jan Brakel, implementatiemanager voor de elektrische bus

Dirk-Jan: “We hebben nu 18 van de 31 bussen afgenomen van VDL. We wachten nog even met het afnemen van de resterende bussen omdat er nog een verbetering doorgevoerd moet worden rondom de laadsnelheid van de batterijen. Samen met VDL zijn we namelijk nog bezig met het verhogen van de laadsnelheid. Het laadproces wil je natuurlijk zo kort mogelijk laten duren, zodat het slechts een minimale invloed heeft op de dienstregeling.

De elektrische bus aan de oplader op Sloterdijk

De elektrische bus aan de oplader op station Sloterdijk.

Corona

“Natuurlijk heb je bij de aanschaf van nieuw materieel altijd te maken met kinderziektes” legt Dirk- Jan uit. “Dat is ook bij de elektrische bussen deels ingecalculeerd. Maar wat het echt ingewikkelder maakte, is de Coronacrisis. Zo mochten de monteurs vanuit VDL in België en Brabant bijvoorbeeld niet naar Amsterdam komen. En de mensen die er wel waren moesten natuurlijk afstand houden, wat het lastig maakte om samen onderzoek te doen naar storingen. Ook zijn de opleidingen voor de monteurs tijdelijk stilgezet. Dat moet nog ingehaald worden.

De laadstatus van de batterijen

De bestuurder heeft op zijn dashboard goed zicht op de status van de batterijen.

Planning uitrol elektrische bus

Dan de vraag aan Dirk-Jan of we nog op koers liggen om alle elektrische bussen in het tweede kwartaal kunnen inzetten? “We hebben natuurlijk nog een paar weken dus dat wordt wel spannend, maar ik ben optimistisch ingesteld. Als de levering hervat wordt, kan het best snel gaan. We hebben veel ervaring opgedaan met de nieuwe bussen en herkennen de oorzaak van storingen nu een stuk sneller dan in de beginperiode. Storingen zijn dan meestal snel opgelost.

© GVB july 2020