Met de simulator kunnen alle schippers oefenen voor de komst van de elektrische veerponten aankomende zomer
Leesduur 2 minuten

Met Noordzeekanaal-simulator oefenen voor komst elektrische veerpont

Als alles volgens planning gaat vaart deze zomer de allereerste elektrische Noordzeekanaal-veerpont op één van onze Noordzeekanaalverbindingen. Voordat het zover is moeten onze schippers leren hoe zij met deze nieuwe vaartuigen moeten varen. “We kunnen niet wachten totdat de eerste elektrische veerpont er is, want zodra de testfase voorbij is moeten we er ook meteen in de dienstregeling mee gaan varen. En een nieuw vaartuig vraagt om een andere besturing, dus dat moeten we oefenen”, zegt Niels Riezebos, schipper en tevens ook Opleidings Coördinator Noordzeekanaal. “Daarom is het Maritieme Centrum Simwave in Barendrecht gevraagd of ze de situatie konden nabootsen, zodat we kunnen trainen in een simulator.”

Simulator bootst situatie Buitenhuizen na

Afgelopen november nam Niels al een kijkje bij de simulator: “Het is ongelooflijk knap hoe realistisch ze alles hebben weten na te bouwen. Voor onze training hebben ze de situatie bij Buitenhuizen nagebootst. Het is net alsof je echt daar vaart.” Eind deze maand beginnen de eerste trainingen. Alle schippers die op de Noordzeekanaalverbindingen varen krijgen deze tweedaagse training.

Gevarieerde tweedaagse simulator-training

Volgens Niels is het een gevarieerde training: “We gaan verschillende vaarsituaties oefenen. Zoals het uitvallen van de roerpropellers, die zijn cruciaal want daarmee bepalen we onze koers en snelheid. Het aanmeren en vertrekken wordt geoefend en we gaan ervaren hoe het schip reageert, want een volledig elektrisch schip reageert heel anders dan de schepen waarmee we nu varen. Je kunt het vergelijken met een horloge. We hebben nu een analoog horloge en straks een digitaal horloge met allerlei nieuwe functies die we nog niet kennen. Het is leuk om te ontdekken hoe het werkt en wat het allemaal kan.”

Nieuwe schepen kunnen 360 graden draaien

Het grootste verschil zit volgens Niels in het systeem van de roerpropellers: “Met de huidige schepen kunnen we een bocht van maximaal 60 graden maken. Met de nieuwe schepen kunnen we straks 360 graden draaien en schuin varen. Dat geeft zoveel flexibiliteit.”

Voor alle partijen enorme stap vooruit

Niels kijkt enorm uit naar de komst van de nieuwe elektrische veerponten. “Het is voor alle partijen een enorme stap vooruit. Voor de reiziger, voor de omliggende gemeenten en voor ons. De nieuwe elektrische veerponten zijn niet alleen mooi én modern, we kunnen zelfs schuiven met de indeling op het dek. Die is flexibel in te delen, dus al naar gelang we meer fietsers of auto’s hebben, kunnen we dat aanpassen.”

© GVB april 2024