Doop IJveer 63
Leesduur 2 minuten

Nieuwe IJveer 63 vernoemd naar Eberhard van der Laan

Amsterdam heeft er weer een nieuw IJveer bij. Het schip is vernoemd naar burgemeester Eberhard van der Laan. Femke van der Laan onthulde de naam en doopte het nieuwe IJveer officieel op maandag 28 januari 2019. IJveer 63 is het vierde schip in een reeks nieuwe, grotere en schonere, IJveren. Het is voor het eerst dat GVB een voer- of vaartuig vernoemt naar een persoon.

Verbinding

GVB directeur Alexandra van Huffelen: “Eberhard van der Laan was een burgemeester die zich met hart en ziel heeft ingezet voor Amsterdam. Een leider die spreekwoordelijke bruggen bouwde en oprecht de verbinding zocht – en legde – met de Amsterdammers. Een man die ons zijn hartenwens naliet om lief te zijn voor elkaar en voor de stad. Een verbinder in hart en nieren. Vanuit die gedachte eren wij hem, mede op verzoek van heel veel Amsterdammers, met de vernoeming van een schip dat de beide oevers van het IJ met elkaar verbindt.”

Eerste vaart

Het nieuwe IJveer 63 wordt op dinsdag 29 januari officieel in de vaart genomen. Reizigers worden tijdens de eerste vaarten op de verbinding Centraal Station – Buiksloterweg door de gemeente Amsterdam en GVB ontvangen met een kleine attentie. Hiermee wordt symbolisch stilgestaan bij deze bijzondere vernoeming ter nagedachtenis aan burgemeester Eberhard van der Laan.

Vierde nieuwe aanwinst

Dit is in een periode van ruim twee jaar de vierde nieuwe aanwinst op de vloot van GVB. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen, in maart 2017 volgde IJveer 61 en in augustus 2018 werd IJveer 62 in gebruik genomen. Met een lengte van 33,60 en breedte van negen meter zijn deze schepen groter dan de eerdere modellen: er kunnen 310 mensen overgezet worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner, een grote wens van stad en GVB. De 60-serie vaart met een( serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij. Zodra de technologie de mogelijkheid biedt veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, worden deze schepen omgebouwd en kan daarmee volledig uitstootvrij worden gevaren.

 

Femke van der Laan doopt IJveer 63

Femke van der Laan doopt IJveer 63

 

© GVB 2019