De M7 testers vlnr: boven: Jeroen, Viktor en Jouke, beneden: David en Sjir
Leesduur 4 minuten

Nieuwe M7 metro test overdag

Na maanden van nachtelijke testen, gaat de allereerste nieuwe M7-metro op donderdag 21 en vrijdag 22 juli tussen de normale dienstregeling testen. Helaas mogen reizigers nog niet instappen en meerijden, maar dit is wel het allereerste moment dat reizigers de nieuwe metro in levenden lijve voorbij zien rijden. Safety managers Jan Jaap Warning en Harm Akse hebben jaren toegewerkt naar dit moment en kijken er reikhalzend naar uit.

Vergunning onder voorwaarden

Jan Jaap: “Wij zijn in 2017, zo’n 5 jaar geleden, al begonnen met het aanvragen van een vergunning onder voorwaarden. Zo heet dat als je overdag met een volledig nieuwe metro in de dienstregeling zonder reizigers wil testen. Om die vergunning te krijgen hebben we een heel uitgebreid informatiedossier moeten aanleggen. Je moet aan de IL&T, de Vervoerregio Amsterdam en de Safety Board (17 deskundigen vanuit diverse organisaties) kunnen aantonen dat het verantwoord is om met dit voertuig op de baan in de dienstregeling tussen de andere voertuigen te rijden. Het is een belangrijke mijlpaal binnen het hele M7- traject waar we met zijn allen ontzettend hard voor hebben gewerkt.”

M7 moet prestatietest volbrengen

Harm: “Doordat we nu overdag mogen testen kunnen we écht meters maken. In de nacht kunnen we effectief maar twee uurtjes testen. Het voertuig moet 2 duizend kilometer zonder een storing kunnen rijden. Dat noemen we de prestatietest. Pas als het voertuig die test heeft gehaald, mogen we het voertuig accepteren en er met reizigers in de dienstregeling mee rijden. In de nacht zo’n test doen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.” Harm vervolgt: “Als we willen kunnen we nu 19 uur per dag testen, zo lang rijden we met de metro op een normale dag. In de praktijk zullen we minder uur per dag testen, want het vraagt ook veel inzet van het testteam. Per keer moet er een metrobestuurder mee, een engineer van CAF en een van Alstom en nog collega’s die de test van die dag begeleiden, bijvoorbeeld een collega die over de reisinformatie gaat. Alleen het eerste voertuig moet 2 duizend kilometer afleggen, de overige hoeven maar 500 kilometer af te leggen.”

Testen, testen en nog eens testen

Naast de prestatietest worden er ook nog allemaal andere testen gedaan. Harm licht toe: “We testen alle reisinformatiesystemen (GIVA) nu integraal, omdat we nu in de dienstregeling mee kunnen rijden. Omdat we niet ’s nachts rijden, kunnen we die ook testen met live informatie. De mobilofoon is al beproefd, maar het openen van de deuren niet.” Jan Jaap lacht: “Dat was nog wel een vraagstuk, want als de deuren openen bestaat er een kans dat reizigers instappen. Dat is heel begrijpelijk, maar onwenselijk als je aan het testen bent. Het vertraagt en kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Uiteindelijk hebben we een manier gevonden dat de deuren aan de perronzijde dicht blijven en de deuren die grenzen aan het spoor openen. We testen nu dus in feite in omgekeerde volgorde. Soms moet je ook iets creatiefs bedenken om toch te kunnen doen wat je moet doen!”

De M7 op Gaasperplas

De M7 op Gaasperplas

Jan Jaap: “En we testen het koppelen, want de M7 is korter dan zijn broertje, de M5. Tijdens de spits zullen we de voertuigen vooraf koppelen zodat ze net zoveel reizigers kunnen vervoeren als een M5. En het koppelen geeft ons de flexibiliteit om gedurende de dag ook te kunnen ontkoppelen als het rustig is. Wat weer gunstig is, omdat voertuigen hierdoor minder lege kilometers rijden en minder snel onderhoud nodig hebben. Het doel van al deze testen is dat we proberen zo veel mogelijk zaken te ontdekken en op te lossen voordat de metro straks echt met reizigers gaat rijden.”

© GVB september 2022