Leesduur 2 minuten

Video: Onze verkeersleiding over de ingebruikname van het nieuwe metrobeveiligingssysteem

Na ruim 40 jaar stappen we in Amsterdam over naar een nieuw, modern systeem voor de metrobeveiliging. De ingebruikname gebeurt stap voor stap en vraagt veel van alle betrokkenen. Ook het Communicatiecentrum Vervoer van GVB (centrale verkeersleiding) speelt hierin een belangrijke rol. Teammanager Ilse de Goede neemt je mee achter de schermen van deze grote operatie vol uitdagingen.

Om deze video te bekijken moet je eerst onze cookies accepteren

Accepteer onze cookies

 

Opleiden, leren en aanpassen

We leren ontzettend veel door met het nieuwe metrobeveiligingssysteem te werken. Door kinderziektes op te sporen en deze op te lossen, maken we het systeem beter. Er zijn nog veel uitdagingen en helaas kunnen we niet uitsluiten dat we (nieuwe) storingen krijgen. We blijven met elkaar hard werken, opleiden, leren en aanpassen. Lees hier meer over in het interview met Greet Burkels (implementatiemanager metrobeveiliging, gemeente Amsterdam) en Gerard Scheffrahn (programmadirecteur metrobeveiliging, gemeente Amsterdam).

Data

Op gvb.nl/metro staan de data waarop we met het nieuwe systeem rijden en wat dit voor reizigers betekent. Actuele reisinformatie en mogelijke verstoringen geven we aan via de gebruikelijke GVB reisinformatiekanalen. Reizigers kunnen ook een Seintje ontvangen bij actuele verstoringen op hun favoriete lijn(en). Aanmelden hiervoor kan via de GVB app.

Nieuw systeem voor metrobeveiliging

Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, GVB en Vervoerregio Amsterdam introduceren een nieuw systeem voor de metroverkeersleiding en metrobeveiliging. Het huidige systeem op het metronetwerk in Amsterdam is namelijk verouderd en wordt daarom vervangen. Amsterdam heeft gekozen voor het nieuwe, toekomstbestendige systeem ‘Communication Based Train Control’ (CBTC) bij leverancier Alstom. Het nieuwe systeem maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt. Metro’s kunnen zo op korte afstand veilig van elkaar rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel bestuurderloos te kunnen laten rijden. Lees hier over dit nieuwe systeem voor metrobeveiliging voor Amsterdam.

© GVB march 2024