Nicole Ouwerkerk op opstelterrein Legmeerpolder (Foto: Gé Dubbelman)
Leesduur 4 minuten

Opleiding en instructie voor 15G tram: met z’n allen pionieren

De opleiding en instructie van bestuurders en monteurs, om op de Amstelveenlijn met de nieuwe 15G trams te kunnen werken, is in volle gang. Het is echt een pioniersverhaal: iedereen die erbij betrokken is, doet op zijn of haar manier baanbrekend werk – met nieuw materieel, op een vernieuwde lijn, en met een nieuwe manier van rijden.

Opstelterrein Legmeerpolder, woensdagochtend. Een paar druilerige dagen hebben plaatsgemaakt voor aangename herfstzon. Lekker werken dus voor GVB-instructeur Peter Kop. Want het ene moment  zit hij met bestuurders-in-opleiding ín een nieuwe 15G tram, op het andere moment loopt hij weer buiten.
“Samen met een aantal collega’s ben ik druk bezig met de instructie van bestuurders voor lijn 25”, vertelt hij in een korte koffiepauze. “Het is een unieke ervaring. De combinatie van een vernieuwde lijn, nieuw materieel en gekoppeld rijden maak je maar eens in je leven mee.”

Keerspoor

Peter zegt dat het rijden met trams die bestaan uit twee voertuigen het pittigste deel van de instructie is. “Bijvoorbeeld bij station Zuid. Daar is een keerspoor op de Strawinskylaan. De bestuurders moeten de situatie daar, met een tram die twee keer zo lang is als normaal, goed onder de knie zien te krijgen.” Tegelijkertijd, zegt Peter nuchter, is de instructie niet heel erg anders dan anders. “Zo’n nieuwe tram heeft nieuwe onderdelen, waar een bestuurder aan moet wennen. Maar verder is het net als een nieuwe auto: de basis – rijden, stoppen, goed opletten – is hetzelfde als in andere trams.”

Nicole Ouwerkerk met instructeurs op opstelterrein Legmeerpolder

Nicole Ouwerkerk met links instructeur Peter Kop, en rechts instructeurs Peter Gorissen, Frans Claes, Nordin Harrando en Leo Brakenhoff (foto: Gé Dubbelman)

Klaarstomen

Nicole Ouwerkerk, unitmanager bij GVB’s Opleidingencentrum Tram, is intussen aangeschoven. Zij is verantwoordelijk voor de opleiding en instructie van de pakweg driehonderd bestuurders en monteurs die worden klaargestoomd voor lijn 25. “De opleiding voor lijn 25”, vertelt ze, “is bestemd voor een aantal dingen: het rijden met gekoppelde 15G trams, het trainen van bijzondere situaties op de tramlijn, en het opdoen van kennis over de infrastructuur en de omgeving – dus weten wat er in Amstelveen en Buitenveldert, rondom de lijn, interessant en relevant is.”

Prachtige simulator

Trambestuurder word je niet zomaar, het is echt een vak, benadrukt Nicole. “De opleiding duurt negen weken voor nieuwe bestuurders en zeven weken voor conducteurs die doorstromen naar de positie van bestuurder. Eerst volgen de bestuurders e-learningmodules en trainingen. Daarna zetten ze een eerste stap richting praktijk, in onze prachtige simulator in de remise aan de Havenstraat. En ten slotte wordt het allemaal echt: rijden door de stad, met uiteraard nog steeds een instructeur bij de hand – eerst in lege trams en daarna mét reizigers aan boord.”

Nicole voegt toe dat de opleiding in dit geval is toegespitst op de Amstelveenlijn. “Specifiek voor de nieuwe trams en lijn 25 hebben we één dag 15G-kennis toegevoegd en één dag Amstelveenlijn. Vooral tijdens de instructie, dus het oefenen met rijden, zijn er verschillende dingen en plekken waar we letterlijk en figuurlijk bij stilstaan. Uiteraard het gekoppeld rijden, de bijzonderheden van de route, maar ook – wat Peter al noemde – het keren bij station Zuid. Plus het stallen en uitrijden op het nieuwe opstelterrein.”

15G les trams op opstelterrein Legmeerpolder

15G lestrams op het opstelterrein Legmeerpolder (foto: Gé Dubbelman)

Vruchten plukken

Nicole zegt dat het belangrijk is om de opleidingen te blijven doorontwikkelen. “Een goed voorbeeld daarvan was de invoering van e-learning, in combinatie met de simulator. Hier hebben we tijdens de coronacrisis de vruchten van kunnen plukken. We hebben in een korte periode de opleidingen aangepast, zodat we gewoon door konden gaan met opleiden. We hebben ook veel dingen online gedaan. Want we konden niet meer alles klassikaal doen. Nuttig voor ons om van te leren. De meeste bestuurders hebben het goed opgepakt, al zijn de meesten van hen echte doeners. Voor hen is de simulator de ideale leerplek.” En hoe is dit allemaal voor Nicole zelf? “Hartstikke leuk. Allemaal nieuwe dingen: de trams, de lijn, het gekoppeld rijden, e-learning, de simulator die nog vrij nieuw is… Prachtig om betrokken te zijn bij al dat pionieren.”

© GVB december 2020