Over het afgelopen jaar is de reizigerswaardering voor zowel bus, tram als metro gestegen. Hiermee stijgt de gemiddelde reizigerswaardering voor GVB van een 7,7 in 2018 naar een 7,9 in 2019. De resultaten zijn bekend gemaakt door CROW. Dit is het onderzoeksbureau dat jaarlijks de uitslagen uit de OV-klantenbarometer bekend maakt.
Prachtig rapportcijfer
Mark Lohmeijer, algemeen directeur a.i: “We zijn natuurlijk ontzettend blij en trots op dit resultaat omdat de waardering over de gehele linie is gestegen. We investeren voortdurend in betrouwbaar, gastvrij en toegankelijk openbaar vervoer. We zien dat dit ook in 2019 gezien en gewaardeerd wordt door onze reizigers, en daar doen we het natuurlijk allemaal voor!”
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
7,4 | 7,6 | 7,7 | 7,9 |
Waardering voor reizigerscommunicatie
Opvallende uitschieter is de toegenomen waardering voor de reisinformatie in de voertuigen en op de haltes plus de informatie bij vertragingen. Op dit punt zijn veel verbeteringen geïntroduceerd in 2019. Zo vermelden we vanaf 2019 bijvoorbeeld realtime overstapinformatie op de schermen bij bussen en trams. Dit is inclusief die van andere lijnen en vervoersaanbieders zoals de NS. Verder is ook de GVB-reisapp verbeterd. Reizigers krijgen automatisch een bericht (‘seintje’) bij eventuele verstoringen op voor hun relevante lijnen. Niet in de laatste plaats is de informatie op de haltes in en rond de Noord/Zuidlijn verbeterd. Aanvankelijk was hierop te zien dat de metro hier om de 6 minuten rijdt. Nu vermelden de borden boven de perrons realtime vertrektijden.
Reizigerswaardering per vervoerstype
Tram stijgt in 2019 naar maar liefst een 8. Hier waarderen reizigers de indeling van de tram met de nieuwe servicebalie. Daarnaast vinden de reizigers de tram netjes en schoon. Bij metro is er waardering voor de stiptheid, rijstijl en overstaptijd. Bij bus stijgt de reizigerswaardering voor de prijs per rit en zoals hierboven al toegelicht, de informatie bij vertragingen.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Tram | 7,4 | 7,5 | 7,7 | 8,0 |
Metro | 7,4 | 7,4 | 7,7 | 7,9 |
Bus | 7,6 | 7,8 | 7,6 | 7,8 |
Veren | 7,9 | 8,1 | 8,3 | niet gemeten |
Over de OV-klantenbarometer
De OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Dit is inclusief regionale trein, hoofdrailnet (NS-treinen), vervoer over water en de Waddenveren. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit. Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door het onafhankelijke kennisplatform CROW.
Download hier het persbericht OV-Klantenbarometer 2019.