De nieuwe Tickets & Service winkel van GVB op station Noord.
Leesduur 5 minuten

Station Noord is nog niet af

Het is somber en regenachtig en een kille 7 graden op station Noord. Onder de luifel van het streekbusstation staat een jonge vrouw te roken. “Of ik iets mis hier? Ja, een goede bank. Er is alleen dit. ”Ze wijst op een RVS leunbeugel. “Voel maar.” De stalen designbeugel is nat van condens en ongeveer even koud als de buitentemperatuur. “Het is nu niet fijn daar met je kont tegenaan te staan.” Een vrolijk schoonmaker met een zwarte gebreide muts sjokt langs met een zware blauwe plastic vuilcontainer. Op zijn muts prijkt het woord “succes”. Hij knikt. “Ja, ik raap heel veel peuken op. Het zou mooi zijn als er hier een asbak komt. En prullenbakken.” Station Noord is nog niet af. 

I need “To Go”

Het meest in het oog springend in de hal is de AH to Go. Die is al vanaf het begin open en is nog de enige winkel. De andere winkelruimte aan de GVB-kant van het busstation is nog leeg. Er moet een koffiebar komen, maar er moeten eerst nog papiermolens draaien voor de koffiemolens kunnen draaien. De pui van de AH to Go heeft een open en licht karakter. In de winkel staat een twintiger met paardenstaart versgebakken broodjes in het schap te leggen. Leanne heet ze. “Of ik vaak vragen krijg. Ja, heel vaak. Waar de automaten zijn. Die zitten aan de andere kant van de roltrap. Mensen vinden die niet vanzelf. En over kinderkaartjes. Die komen kennelijk niet uit de automaat. En waar het toilet is. Dat vragen ze heel vaak. Soms laten we iemand in hoge nood bij ons gaan.” Teamleider Jacky, die even een klant hielp aan sigaretten, komt erbij staan.

De open en goed verlichte winkel van AH to Go.

De open en goed verlichte winkel van AH to Go.

Struikelstoepje

“Ja we krijgen veel vragen,”zegt Jacky “Ook als de Service & Tickets van GVB aan de andere kant open is. Het ziet er misschien wat gesloten uit vergeleken bij onze pui.” Jacky neemt me mee naar buiten. “Als het wat donkerder is, struikelen mensen over het halfhoge stoepje van het streekbusstation. Ik heb al vier keer moeten helpen. Vooral ouderen.” Hij laat de plek zien. “Laatst was er een mevrouw gevallen. Haar gezicht was helemaal geschaafd. Ze had al slechte ogen, want ze moest ervoor in het ziekenhuis zijn. De trottoirband is niet zo hoog op deze plek. Je kunt het richeltje missen. Wat er beter kan? Met witte verf strepen aangeven op de trottoirband, of zo.”

Natte stoep waar mensen vaak over struikelen,

Jacky van de AH to Go laat zien waar mensen struikelen op het streekbusstation.

De balie

Sinds de opening van de Noord/Zuidlijn is er al een Service & Tickets balie op Noord. Wie dingen wil weten of regelen kan tegenwoordig 24/7 online terecht. Maar soms is het fijn om even iemand te spreken. Daarvoor er vier Service & Tickets balies in Amsterdam. Op Lelylaan is hij gesloten. Op Noord is er eentje bijgekomen. Jermaine en zijn collega Kelly zitten achter de balie. Ze werken ook op de andere locaties. Ook vroeger op Lelylaan. Die mensen kunnen nu bij de Primera terecht. Meest gestelde vragen hier op Noord? “Waar zijn de bussen? Ja, wij zitten aan de streekbus-zijde en die van GVB staan aan de andere kant. Ook over parkeren komen er veel vragen. Een parkeerkaartje kost € 1, maar daarmee kun je nog niet reizen. Veel mensen zijn zo’n P+R combi-ticket gewend.” Ook hier veel vragen over de wc. “Alleen kinderen en zwangere vrouwen laten we even toe op ons eigen toilet.” Anderen verwijzen ze naar het stadsdeelkantoor door.

Een reiziger loopt voorbij aan de Tickets & Info balie op station Noord.

Een reiziger loopt voorbij aan de Service & Tickets balie op station Noord.

In aanbouw

Onder het station is een brede gang. Twee goed ingepakte mannen zijn aan het slepen met fietsenrekken. Zwaar werk. Ze hebben het eerder warm dan koud. “Er staan er nu bijna 1300 rekken.” De Klaver Giant Groep is voor de gemeente bezig de ruw opgeleverde ruimten klaar te maken. Aan het plafond zit intussen de rechthoekige armaturen van de verlichting. Aan de wanden komen nog veelkleurige glazen wandpanelen met ledverlichting om wat sfeer te geven. In de stalling komen ook laadvoorzieningen voor e-bikes. Neusje van de zalm wordt straks het fietsdetectiesysteem dat bezoekers helpt om vrije plekken te vinden. Met een app kun je dan straks zien waar er een plekkie voor je fiets is. Of je daar ook je fiets mee terugvindt weten de mannen niet. Ze wijzen op een bord voor het pad. Een zwart silhouet van een vogel prijkt erop. Een kiekedief. Een pad verder staat er een grutto op. Dat moet helpen. Of de vogels in Amsterdam heel bekend zijn? “Misschien straks wel.” De stalling gaat nog dit jaar open. Ze is al ver. Het zal niet zo lang meer duren. Maar station Noord is nog niet af.

Een bord met de regels van de fietsenstalling op Station Noord.

De fietsenstalling in Noord moet straks 1300 fietsen kunnen herbergen.

© GVB 2019