In mei 2019 komt de eerste nieuwe 15G tram naar Nederland. Vanuit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza. Maar hoe vervoer je zo’n voertuig met een gewicht van bijna 39,5 ton en een lengte van 30 meter? In deze 15G update vragen we GVB’s Koen Stavenuiter, senior projectmanager Projectbureau Railmaterieel, hoe het 15G transport in zijn werk gaat.
Koen, hoe komt het allereerste voertuig naar Nederland?
“Over de weg. Met een vrachtwagen die ongeveer 6 tot 7 dagen onderweg is. En de 15G tram komt in één keer naar ons toe. Dus niet in delen. Het is echt een compleet voertuig dat per dieplader naar onze Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gebracht wordt. De fabrikant heeft dit speciale transport volledig uitgekiend. Van begin- tot eindpunt. Leuk detail is dat onze tram in Frankrijk ook nog politiebegeleiding krijgt. Dat zijn de regels daar.”
Hoe krijg je zo’n enorm voertuig mee?
“De tram komt de dieplader op via een soort ‘ramp’, een lange oploop van een meter of dertig. Op de vrachtwagen zelf zit ook een stuk rails gemonteerd. Daaraan wordt het voertuig stevig vastgezet en vervolgens goed ingepakt met beschermende materialen. Sommige onderdelen zoals de spoilers, (beschermkappen) worden los ingepakt en binnenin de tram gelegd. Zodra klaar voor vertrek, volgt de vrachtwagen nagenoeg heel de Route du Soleil. Zoals wij in de vakantie naar het zuiden rijden, volgt onze 15G tram straks de tegengestelde richting naar het Noorden. Met als afleveradres onze HWR in Diemen. Daar hebben we een goed inzetspoor voor tram. Dat is een apart stukje spoor waarmee je vanaf de vrachtwachten een voertuig in de rails kan rollen. Overigens niet gewoon rollen hoor, het voertuig maken we vast aan een lier. Zodat hij langzaam en gecontroleerd op het inzetspoor kan worden gezet.”
Waarom het voertuig in een keer als geheel transporteren en niet in delen?
“Als de tram in delen zou komen, zou het transport over de weg misschien makkelijker zijn. Maar dan heb je in Nederland weer veel werk om het voertuig weer aan elkaar te koppelen. En moet je bepaalde zaken die in Spanje al getest zijn, nogmaals testen. Wij hebben ervoor gekozen het voertuig in zijn geheel te laten komen. Ook omdat we in Diemen de ruimte hebben voor een vrachtwagen met een tram. Dat is voor ons geen probleem. Het formaat valt binnen alle marges. Al moeten we tegen die tijd natuurlijk wel de aanrijroute rond de ingang en parkeerplaats bij onze HWR afzetten. We maken alles gereed zodat de vrachtwagen ’s nachts kan arriveren.”
Waarom niet meerdere trams per keer over water vervoeren?
“Vervoer over water is een optie als je meerdere voertuigen tegelijk wilt vervoeren. Maar bij een enkel voertuig is dat vrij kostbaar. En wij hebben de nieuwe trams hard nodig, dus zodra ze technisch in de goede staat zijn en getest in de fabriek hebben we ze het liefst zo snel mogelijk hier. We gaan niet eerst afwachten totdat er meerdere klaar zijn in Spanje. Daarnaast heb je bij veel voertuigen in een keer, veel opstelcapaciteit nodig. Op deze manier passen we dat geleidelijk in. We starten straks in Diemen met zes voertuigen. Deze zes zijn dan tegelijk ook de zogenaamde ‘test en commissioning’- voertuigen. Daarbij kijken we of alles aan de nieuwe tram voldoet aan de eisen en afspraken die we in het koopcontract met CAF vastgelegd hebben. Ook doen we alle wettelijke en andere noodzakelijke testen. Pas daarna kunnen we het voertuig accepteren en volgt de rest van de serie: de nummers 7 tot en met 63. Na acceptatie, gaat de rest heel gestaag. Als alles goed verloopt, verwachten we elke twee weken een nieuw voertuig. En ontstaat er voor ons een bepaalde cyclus waarin we ons werk kunnen doen. We kijken uit naar de eerste gloednieuwe tram. Altijd een bijzondere gebeurtenis!”
In een volgende update lees je meer over welke testen de 15G tram ondergaat na aankomst in Nederland.