Op 18 mei 2020 gaven we een update over de effecten van de corona-situatie op de bouw en komst van het nieuwe rollend materieel van GVB. De bouw en het afleverproces van de 15G trams is inmiddels weer volop in beweging. Op dit moment zijn er 29 nieuwe trams in Nederland afgeleverd. Ook is weer beweging gekomen in de bouw van de nieuwe M7 metro’s en is de bereikte voortgang mooi in beeld gebracht. Projectmanager M7, Esther Tolner, vertelt er meer over.
Eerste metro
“Op de foto’s is de buiten- en binnenkant van de eerste bak goed te zien”, vertelt Esther. “Sommige details, zoals de koplampen en stoelzittingen, ontbreken nog. Ook de cabine krijgt steeds meer vorm en detail. De metro wordt inmiddels op delen ook al getest, denk aan de stijfheid van rijtuigbak en het wegen van de bak. Het samenvoegen van de drie wagenbakken van de eerste metro gebeurt zodra de andere twee bakken ook gebouwd zijn. Met de casco’s (ruwbouw) en het schilderen van de hierna volgende metro’s is fabrikant CAF inmiddels ook begonnen. De fabrikant probeert in meerdere shifts te werken, waarbij rekening wordt gehouden met alle geldende corona-maatregelen, om het geplande productieschema bij te houden.”
Ontwerp
Ondanks dat door de coronasituatie de bouw van het casco M7-voertuig eerder dit jaar stilgelegd was, kon GVB met CAF wel door met het afronden van de laatste detail-ontwerpzaken. Een belangrijk en secuur onderdeel van het ontwerptraject was het treinbeveiligingssysteem dat in de nieuwe M7 metro’s moet worden ingebouwd. Esther: “De leverancier van het treinbeveiligingssysteem, Alstom, en de metrofabrikant CAF hebben daarbij samengewerkt om tot integrale oplossingen te komen. Omdat het ontwerp nu definitief is, kunnen wij vervolgens met CAF weer verder overleggen over de reserve-onderdelen, speciale gereedschappen, documentatie en natuurlijk de opleidingen. Al deze genoemde zaken zijn gebaseerd op het definitieve ontwerp van de M7. En, samen met alle betrokken partijen, ligt de volgende stap in het testen van de combinatie van metro en het beveiligingssysteem.”
Testen en instroom nieuwe M7 metro’s
“We verwachten dat we vanaf medio volgend jaar de eerste M7 metro hier in Nederland uitgebreid kunnen testen. Om deze vervolgens het derde kwartaal 2022 in de dienstregeling te laten rijden. Dat is later dan gehoopt; de oplettende lezer zal hierbij opmerken dat we eigenlijk volgend jaar de eerste metro al zouden hebben rijden”, aldus Esther. “Die planning is bijgesteld vanwege onder meer de corona-situatie en het feit dat dit project veel onderlinge afhankelijkheden kent. Zo bleek het ontwerpproces van het nieuwe treinbeveiligingssysteem in de nieuwe M7 metro uitdagender dan ingeschat.
Dat de eerste metro later dan gepland instroomt, heeft geen effect op de eindplanning van de instroom van alle nieuwe metro’s. We vertrouwen erop dat we deze vertraging aan de voorkant weer inlopen tijdens de serieproductie en -levering. Het laatste nieuwe voertuig is aan het einde van de rit dus gewoon op tijd binnen. Het is mooi om te zien hoe er met man en macht aan gewerkt wordt om gezamenlijk te komen tot een prachtige en succesvolle komst van de M7 metro voor Amsterdam!”