In zes weken tijd hebben we 44 testritten gereden, waarvan 22 met testreizigers. Dat waren ruim 830 metroritten. We vervoerden meer dan 10.000 testreizigers en legden met hen 7.500 kilometer af op de Noord/Zuidlijn, van hier naar Miami. Wij kijken er hier op terug. Een terugblik op een immense topprestatie waaraan zoveel mensen hebben meegewerkt.
“De eerste keer met vijftig professionele testers vonden we ontzettend spannend,” herinnert Larissa van der Zouw, communicatieadviseur Noord/Zuidlijn. “Maar al snel draaiden we onze hand niet meer om voor groepen van 500 of 1000 testreizigers. Het was een ontzettend leuke ervaring die voorbij is gevlogen. Het enthousiasme van de testreizigers speelde daar ook een grote rol in.”
Het Eftelingidee
Aan het begin van de testen hebben we ook nog geleerd en aangepast. “Gelukkig begonnen we rustig,” stelt Nathalie Vossen die met haar team verantwoordelijk was voor alle facilitaire zaken tijdens de testen. “Zo konden we onze grondige voorbereidingen testen en waar nodig nog aanpassen. Zo kwamen we er na de eerste rit met professionele testers achter dat we het ontvangen van testreizigers beter zoals bij de Efteling in konden richten: met duidelijk aangegeven looppaden en aanmeld- en afmeldbalies.”
Herkenbare hesjes
“De kleur van de hesjes van de testbegeleiders bleek al in het begin niet herkenbaar genoeg, dus hebben we turquoise hesjes voor ze besteld,” vertelt Nathalie. “Ook over de catering dachten we nog: het is een klein cateringbedrijf, zal dat lukken? Maar juist omdat ze zo klein waren konden ze snel schakelen. Zo pakten ze ons verzoek om het overgebleven eten aan het goede doel te schenken fantastisch op.”
De QR-code
Ook Larissa kan meepraten over snel schakelen. Zo moest ze met haar team in de eerste weken het speciaal gebouwde aanmeldsysteem nog verbeteren: “De QR-code werd in het midden van de pagina gezet, dat was niet handig met de vouw. Ook ontvingen sommige e-mailadressen geen tickets, dat moesten we de eerste dagen nog handmatig oplossen, maar uiteindelijk liep het soepel.”
Net een festival
De grootste verrassing? “Dat alle ruim 8000 testritplekken binnen een dag volzaten,” stelt Larissa. “Omdat we hierdoor best wat mensen moesten teleurstellen, hebben we tijdens de testritten nog ruim 2000 extra plekken beschikbaar gesteld. Al met al voelde het wel een beetje alsof we een festival organiseerden.”
Een unieke ervaring
Testmanager Greet Burkels kijkt ook positief terug op de testritten: “Het organiseren van de testen is ontzettend goed gegaan. Maar er is ook een intensieve voorbereiding aan vooraf gegaan. Tijdens de uitvoering van de testen wisten we snel bij te sturen wanneer het anders liep. Dit deden we met een team dat 110% geconcentreerd te werk ging en tegelijkertijd ervan wist te genieten. Ik doe dit werk al meer dan twintig jaar, maar dit was echt een unieke ervaring.”
Ontzettend zinvol
Zo heette Greet maar liefst 52 keer alle testreizigers persoonlijk welkom voor hun testrit: “Dat was ook even schakelen; eerst hadden we bedacht dat dat via het omroepsysteem zou kunnen gaan, maar dat vonden we toch te onpersoonlijk. Het was wel even puzzelen om de belangrijke informatie over het scenario maar óók veiligheidsaspecten kort en begrijpelijk te brengen en dat voor een gemiddelde groep van 250 mensen. Met de professionele geluidsmannen werd ik daarbij ook geholpen om het geluid op voldoende kwaliteit te hebben zodat ik goed te verstaan was.”
Veel geleerd
Greet: “En wat is er leuker dan een groep mensen toe te spreken die vol verwachting staan te trappelen om te starten met de test? Het was ontzettend zinvol: we hebben veel geleerd waar we niet alleen op de Noord/Zuidlijn wat mee kunnen maar ook op het bestaande metronet.”