“Dit is ‘m, onze nieuwe trots!”, roept Dirk Jan Brakel opgetogen uit. Hij wijst naar de elektrische bus waarvan er inmiddels vier zijn geleverd aan GVB. Qua uiterlijk misschien niet eens zoveel anders dan de bussen die al rondrijden. De belangrijkste veranderingen zitten vanzelfsprekend onder de motorkap, maar er zijn meer verschillen. Dirk Jan licht het ons toe in een eerste kennismaking met de nieuwe bus.
“Het eerste dat opvalt aan de elektrische bus, is de pantograaf op het dak”, vervolgt Dirk Jan. “Deze is nodig om de bus op te laden bij de diverse laadstations. Het dak is een stuk hoger omdat hier de batterijen liggen. Deze zijn gezamenlijk goed voor maar liefst 288 kWh en zorgen ervoor dat de bus minimaal 75 kilometer vooruit kan, ook in slechte weersomstandigheden. Verder is er aandacht besteed aan kleinere verbeteringen. Een instaplampje boven de deur, en oplichtende kleurstrips in de deurpost die aangeven wanneer er in- en uitgestapt kan worden. Daarnaast is er ook een rolstoeltrede zodat reizigers met een rolstoel makkelijker kunnen instappen.
Interieur van de elektrische bus
Bij het instappen valt meteen de geur op. De bus komt net bij VDL uit de fabriek rollen en zodoende ziet niet alles er nagelnieuw uit, je ruikt het ook. Dirk Jan: “alle elektrische bussen zijn voorzien van een nieuw, digitaal dashboard. De bestuurder heeft goed inzicht in het laadniveau van de batterij. In vaktermen noemen we dit: ‘state of charge’. Daarnaast is er een volledig nieuwe terminal op het dashboard geplaatst waar de bestuurders alles kan regelen: het is een kassa, informatie- en communicatiesysteem inéén.”
Kennismaking in cijfers
Inmiddels ontvingen we ook veel vragen over de technische bijzonderheden van de bus. Denk aan de accucapaciteit, gewicht, aantal zitplaatsen en meer. De liefhebbers verwijzen we graag naar onderstaand schema.
Specificaties | Standaard elektrische bus | Gelede elektrische bus |
Lengte | 12 meter | 18 meter |
Hoogte | 3.385 mm | 3.425 mm |
Breedte | 2.550 mm | 2.550 mm |
Voertuiggewicht (onbeladen) | 13.580 kg | 20.420 kg |
Voertuiggewicht (max. beladen) | 18.475 kg | 28.745 kg |
Productieaantallen | 9 standaard bussen | 22 gelede bussen |
Vermogen elektromotor | 160 kW | 210 kW |
Nominaal koppel elektromotor | 973 Nm (max. 2500 Nm) | 2000 Nm (max. 3800 Nm) |
Transmissie | Centrale elektromotor in verbinding met achteras | Centrale elektromotor in verbinding met achteras |
Accucapaciteit | 216 kWh | 288 kWh |
Max. bijlaadsnelheid | 300 kW | 420 kW |
Nominaal voltage batterij | 600 Volt DC | 600 Volt DC |
Opladen via | Pantograaf en CCS-combostekker | Pantograaf en CCS-combostekker |
Modules | 3 modules van 3 batterijen á 24 kWh | 4 modules van 3 batterijen á 24 kWh |
Gewicht per batterijmodule | 220 kg | 220 kg |
Koeling batterijmodules | Luchtgekoeld | Luchtgekoeld |
Passagierscapaciteit | 72 passagiers | 105 passagiers |
Zitplaatsen | 32 (incl. 2 klapstoelen) | 51 (incl. 4 klapstoelen) |
Staplaatsen | 42 staplaatsen | 58 staplaatsen |
Laadposities | Sloterdijk | Garage West |
Snellaadpalen | 7 stuks á 450 kW | 2 stuks á 150 kW |
Depotladers | 0 stuks | 29 stuks á 50 kW |