Impressie van de eerste elektrische Noordezeekanaalveerpont met laadarm. Credits: BAM Infra / A&E Architecten
Leesduur 2 minuten

Velsen krijgt de eerste elektrische Noordzeekanaalveerpont

De allereerste elektrische Noordzeekanaalveerpont gaat varen op de veerverbinding tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid. Als alles volgens planning verloopt, vaart de eerste elektrische Noordzeekanaalpont in het vierde kwartaal van 2021 in de dienstregeling met reizigers.

Vijf elektrische ponten

In totaal komen er vijf elektrische veerponten met telkens tussenpozen van een halfjaar. De overige vier schepen worden op de andere verbindingen over het Noordzeekanaal ingezet. De afgelopen jaren heeft GVB samen met de gemeente Amsterdam al zes hybride IJveren naar volle tevredenheid in gebruik genomen. Begin maart volgt het voorlopig laatste nieuwe duurzame IJveer in deze serie.

Schonere lucht Velsen

Bram Diepstraten, wethouder bereikbaarheid en mobiliteit bij gemeente Velsen kijkt uit naar de komst van de elektrische Noordzeekanaalveerpont: “Veel Velsenaren maken gebruik van de veerpont, onder meer om naar hun werk te gaan. Voor hen is het belangrijk dat er een betrouwbare dienstregeling is. Ik ben daarom blij dat GVB de eerste volledig elektrische Noordzeekanaalpont in Velsen laat varen. De nieuwe veerpont is naast gloednieuw, ook duurzaam en uitstootvrij. Dat is goed voor het klimaat en draagt bij aan schonere lucht in Velsen. De betrokken partijen blijven zich inzetten om ook een tweede pont bij Velsen in de vaart te houden.”

Toename fietsers op de pont Velsen

Ook Astrid van den Haak, programmamanager van IJmond Bereikbaar is blij gestemd. “We zijn heel blij dat de eerste elektrische veerpont naar Velsen komt. Onder meer door onze fietsstimuleringscampagne, is het aantal fietsers dat gebruik maakt van de pont de afgelopen jaren gestaag gegroeid. De nieuwe elektrische pont zorgt zowel voor een betrouwbare als ook voor een zo duurzaam mogelijke oversteek. Het dek van de nieuwe schepen is flexibel in te richten. Staan er veel fietsers te wachten, dan kan het fietsdek makkelijk groter worden gemaakt.”

Grote stap vooruit in duurzaam openbaar vervoer

Programmamanager Casper van der Werf van GVB Veren: “De huidige veerponten waarmee we op het Noordzeekanaal varen, zijn bijna 90 jaar oud en toe aan vervanging. Bij ons kijkt ook iedereen enorm uit naar de komst van de elektrische Noordzeekanaalponten. De bouw vordert gestaag. We gaan echt een grote stap vooruit maken. Qua comfort, duurzaamheid en performance! De komst van de nieuwe elektrische veerponten is weer een stapje dichterbij alle inspanningen die wij ondernemen om uitstootvrij openbaar vervoer aan te bieden.”

© GVB november 2024