Als alles volgens planning loopt, nemen we de vernieuwde lijn naar Amstelveen Westwijk in december 2020 in gebruik. Voorlopig wordt er nog flink gebouwd, maar we kunnen wel alvast de vraag beantwoorden wat het nieuwe lijnnummer van de nieuwe verbinding zal zijn, dat wordt lijn 25. Maar hoe worden nieuwe lijnnummers eigenlijk toegewezen? We vroegen het aan onze vervoerkundige Jaap Feitsma.
Jaap Feitsma legt uit: “Eerlijk gezegd waren we daar vrij vlot uit. Natuurlijk hebben we andere nummers overwogen. Lijn 51 rijdt inmiddels door naar Sloterdijk en is een ‘metronummer’. Nummer 51 konden we hier dus niet voortzetten. Lijn 10 was geen optie, omdat deze lijn vorig jaar nog in gebruik was. We gebruiken namelijk alleen oude nummers wanneer deze tenminste 5 jaar niet meer in gebruik zijn. Lijn 29 hebben we ook overwogen, want dit is dan weer gelijk aan het netnummer van Uithoorn. Nu wordt de lijn op termijn wel doorgetrokken naar Uithoorn, maar zover zijn we nog niet. Dit zou dus verwarrend zijn voor reizigers. En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zometeen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”
De cijferesthetiek van lijn 25
Dan blijft toch de vraag waarom de voorkeur is gegeven aan lijn 25. Jaap vervolgt: “het heeft eigenlijk ook te maken met de cijferesthetiek van de lijnnummers. De lijnen 5, 15, 55 en 65 rijden hier al. Wat ook een rol speelt: de lijnen 25 en 26 lijken in zekere zin op elkaar omdat op beide trajecten zometeen gekoppelde trams gaan rijden. Beide lijnen hebben korte reistijden omdat er relatief weinig gestopt wordt. Het is bovendien mooi wanneer we opeenvolgende nummers kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend hebben we allemaal nog warme herinneringen aan de oude lijn 25 die reed tussen het centraal station en de President Kennedylaan in Zuid, maar deze lijn werd in december 2013 opgeheven. Dit nummer was nu dus beschikbaar.”
Alle ambities van lijn 25 op een rij:
- Grotere betrouwbaarheid: een tram die snel en met weinig oponthoud rijdt
- Veilige en comfortabele haltes
- Verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming
- Betere bereikbaarheid van de regio
- Moderne en comfortabele trams
- Snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid
- De lijn wordt volgens de huidige planning in 2024 doorgetrokken naar Uithoorn