GVB schipper Nicole Hasselman vindt het vooral fijn dat de nieuwe IJveren stiller zijn: "Dat vaart heel fijn."
Leesduur 4 minuten

Nieuw IJveer 66 in de vaart genomen

Op dinsdag 2 maart 2021 is IJveer 66 officieel gedoopt en in de vaart genomen. IJveer 66 is het zevende en voorlopig laatste schip van GVB in de zogenaamde 60-serie. Programmamanager Casper van der Werf was de afgelopen vijf jaar nauw betrokken bij de komst van de nieuwe IJveren voor Amsterdam. “Met de nieuwe IJveren zetten we weer een belangrijke stap om onze duurzame ambities te realiseren.”

Zoveel mogelijk elektrisch varen

In de afgelopen vijf jaar heeft GVB samen met de gemeente Amsterdam haar vloot uitgebreid met maar liefst zeven nieuwe schepen. Casper: “Met de komst van deze nieuwe generatie IJveren hebben we onze capaciteit verdubbeld. De schepen in de 60-serie zijn allemaal vijf meter langer dan onze oude schepen. Onder normale omstandigheden kunnen ze 310 reizigers vervoeren. Bovendien zijn de nieuwe schepen een stuk schoner en stiller dankzij de hybride-aandrijving. Er wordt zo veel mogelijk elektrisch gevaren, maar de schepen zijn niet volledig uitstootvrij. Nog niet, want zodra de techniek zo ver is om volledig elektrisch te varen kunnen we de schepen relatief eenvoudig ombouwen zodat ze écht uitstootvrij zijn. Daar is in het ontwerp al slim rekening mee gehouden.”

Samenwerking

Zeven nieuwe schepen in vijf jaar tijd: dat vraagt om een goede planning en organisatie. Casper is dan ook erg te spreken over de samenwerking met de bouwer van de schepen Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam. “Tijdens de aanbesteding voor IJveer 60 en 61 kwam Holland Shipyards Group naar voren met een goed plan én een concurrerende prijs. Daarmee hebben ze de aanbesteding gewonnen. Daarvoor had ik nooit eerder van deze werf gehoord, dus het was best spannend. Maar eigenlijk verliep de samenwerking vanaf het begin al erg goed. Bij het eerste ontwerp van IJveer 60 hebben we natuurlijk wel de nodige discussies gehad, maar daar zijn we eigenlijk altijd goed uitgekomen. Later volgde een tweede aanbesteding voor de overige veren (de nieuwe elektrische Noordzeekanaalveren) en ook die is gewonnen door Holland Shipyards Group.”

IJveer 66 GVB Amsterdam Casper van der Werf

Casper van der Werf op het gloednieuwe IJveer 66

60-serie

Eind oktober 2016 werd IJveer 60, het eerste schip in de 60-serie in gebruik genomen. Het ontwerp van IJveer 60 is de blauwdruk geweest voor de schepen die volgden. Casper: “IJveer 66 heeft dan ook veel gemeen met haar oudere zusje, al zijn er in de loop der jaren wel een paar grote veranderingen doorgevoerd. Zo hebben alle schepen vanaf IJveer 62 grotere accu’s gekregen, waardoor ze meer capaciteit hebben. Verder hebben IJveren 64, 65 en 66 een ander type roerpropeller. De laatste grote wijzigingen zijn de nieuwe nog schonere motoren die zijn aangebracht in IJveer 65 en IJveer 66.”

Rustig varen

Ook de schippers van GVB zijn enthousiast over de nieuwe schepen. Nicole Hasselman werkt ruim tweeënhalf jaar als schipper bij GVB en vaart zowel op de oude als de nieuwe schepen. “De nieuwe schepen zijn moderner, groter en varen vooral veel rustiger”, zegt Nicole. “In het begin moest een aantal schippers vooral even wennen aan de besturing even wennen. De nieuwe schepen manoeuvreren anders dan de oude schepen. Van binnen is er ook een groot verschil: de nieuwe schepen zijn uitgerust met allerlei hightech apparatuur om de accu’s en de generator aan te sturen. Als de accu’s bijvoorbeeld leeg raken, dan schakelt de het systeem automatisch over op de generator. Daar hoeven wij als schippers niets voor te doen. Zelf vind ik het vooral prettig dat ze stiller zijn. Dat vaart heel fijn.”

Doop IJveer 66 door Saskia Groenewoud stadsdeel Amsterdam-Noord

Saskia Groenewoud, lid dagelijks bestuur stadsdeel Amsterdam-Noord, doopt IJveer 66 en wenst het schip en haar bemanning een behouden vaart

Turbulent jaar

Wat toch wel bijzonder is, is dat de bouw van de zeven schepen zonder al te veel oponthoud is verlopen. Casper: “Zeker het afgelopen jaar was enorm turbulent vanwege alle coronamaatregelen. Er mochten minder mensen gelijktijdig aan het schip werken. De medewerkers van de werf hebben in ploegendiensten gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Tijdens de bouw van een schip houden wij natuurlijk toezicht of alles verloopt volgens de gemaakte afspraken. Ook dat hebben we anders moeten organiseren. Bijvoorbeeld door niet midden op de dag langs te gaan, maar aan het einde van de werkdag of in het weekend. Alles bij elkaar ben ik ontzettend tevreden over hoe het proces verlopen is.”

Nieuwe IJveer 66 in GVB ponthaven

Nieuwe IJveer 66 in Ponthaven van GVB

© GVB april 2024