Leesduur 2 minuten

Zesde duurzame IJveer gedoopt

Op woensdag 7 oktober 2020 is het zesde nieuwe IJveer voor Amsterdam in de vaart gegaan. De nieuwste aanwinst gaat het water op als IJveer 65. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB, doopte het schip en wenste het een behouden vaart.

Claudia Zuiderwijk doopt nieuwe IJveer 65 GVB

Algemeen directeur Claudia Zuiderwijk doopt IJveer 65 in de GVB-ponthaven

IJveer 65

IJveer 65 is alweer het zesde nieuwe schip in de 60-serie voor het Amsterdamse IJ. Deze maand precies vier jaar geleden werd IJveer 60 in de vaart genomen. Vaste reizigers op een van de IJ-verbindingen kunnen vanaf deze week de nieuwe veerpont treffen bij hun overtocht. Hierna volgt begin 2021 nog één gloednieuw IJveer; dat is vooralsnog de laatste in deze serie van nieuwe IJveren.

NIeuwe IJveer 65 in GVB ponthaven

Langer elektrisch varen

Met een lengte van 33,60 en breedte van 9 meter zijn de IJveren uit de 60-serie groter dan de eerdere modellen (de zogenoemde 50-tigers): er kunnen 310 mensen overgebracht worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner. De IJveren uit de 60-serie varen met een (serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij. Zodra de technologie de mogelijkheid biedt veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, worden deze schepen omgebouwd om volledig uitstootvrij te kunnen varen.

Nieuwe IJveer 65 wordt tewater gelaten

In augustus 2020 werd het nieuwe IJveer 65 te water gelaten bij de scheepswerf

Verduurzaming veren

GVB Veren voert sinds 1 juli 2013 in opdracht van de gemeente Amsterdam de veerdiensten op zowel het IJ als het Noordzeekanaal uit. De instroom van de nieuwe, duurzame IJveren passen bij de ambitie van de Gemeente Amsterdam en GVB om de veren verder te verduurzamen en uitstootvrij te maken en ruimte te maken voor de groeiende stroom reizigers. In opdracht van de gemeente Amsterdam rondde GVB in maart dit jaar ook de Europese aanbesteding voor vijf nieuwe volledig elektrische Noordzeekanaal veerponten af. Holland Shipyards Group is inmiddels gestart met de bouw van deze schepen. Ook de IJveren uit de 60-serie komen van deze werf.

© GVB october 2020