Alle veerverbindingen krijgen de 'F', een nummer en een kleur
Leesduur 3 minuten

Nieuwe IJveer 64 op het IJ

Geheel volgens traditie is op dinsdag 19 mei het nieuwe IJveer 64 voor Amsterdam gedoopt. Wethouder Sharon Dijksma verrichtte de officiële handeling en wenste het schip en de bemanning een behouden vaart. Vanwege de corona-maatregelen gebeurde dat deze keer in aanwezigheid van slechts een handjevol toeschouwers in plaats van een aanlanding vol reizigers. Het nieuwe IJveer 64 is vanaf vandaag in de dienstregeling opgenomen. Een welkome en duurzame aanvulling op de vloot van GVB. Naar verwachting komt daar later dit jaar ook IJveer 65 bij.

Nieuwe IJveer 64

Welkome en duurzame aanwinst voor het IJ, IJveer 64 klaar voor de doop

IJveer 64

IJveer 64 is alweer het vijfde nieuwe schip in de 60-serie voor het Amsterdamse IJ. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen. In maart 2017 volgde IJveer 61 en in augustus 2018 IJveer 62. Een bijzonder moment ging gepaard met de komst van IJveer 63 in januari 2019. Dit schip werd eervol vernoemd naar wijlen burgemeester Eberhard van der Laan. Vaste reizigers van de verbinding Buiksloterweg – Centraal Station zijn bekend met de IJveren uit de 60-serie. Toch zullen zij een nieuwigheidje ontdekken als zij op de nieuwste aanwinst staan. Bij de voetgangers- en fietserstoegangen zijn zeiltjes gespannen, zodat reizigers bij slecht weer op deze plek iets meer beschermd staan.

Doop IJveer 64 door Sharon Dijksma

“Hiermee doop ik u IJveer 64 en wens ik u en uw bemanning een behouden vaart!”

Langer elektrisch varen

Met een lengte van 33,60 en breedte van 9 meter zijn de IJveren uit de 60-serie groter dan de eerdere modellen (de zogenoemde 50-tigers). Er kunnen 310 mensen overgebracht worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner, een grote wens van de stad en GVB. De 60-serie vaart met een (serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij. Zodra de technologie de mogelijkheid biedt veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, worden deze schepen omgebouwd om volledig uitstootvrij te kunnen varen. Bij het nieuwe IJveer 64 is het gebruik van de accu’s geoptimaliseerd en zijn andere regelaars toegepast waardoor langer elektrisch gevaren kan worden. Daarnaast is dit het eerste schip dat uitgerust is met roerpropellers van het merk Veth.

Nieuwe IJveer 64 doop wethouder Dijksma

Doophandeling door Wethouder Sharon Dijksma (fotocredits: Yves Groenewoud)

Verduurzaming veren

GVB Veren voert sinds 1 juli 2013 in opdracht van de gemeente Amsterdam de veerdiensten op zowel het IJ als het Noordzeekanaal uit. De instroom van de nieuwe, duurzame IJveren passen bij de ambitie van de Gemeente Amsterdam en GVB om de veren verder te verduurzamen en uitstootvrij te maken en ruimte te maken voor de groeiende stroom reizigers. In 2017 kregen de nieuwe IJveren het Gouden Green Award-keurmerk. In opdracht van de gemeente Amsterdam rondde GVB in maart ook de Europese aanbesteding voor vijf nieuwe volledig elektrische Noordzeekanaal veerponten af. Holland Shipyards Group gaat deze schepen bouwen. Ook de IJveren uit de 60-serie komen van deze werf.

© GVB november 2024