De tweede elektrische pont, de NZK Pont 101, is gisteren (maandag 4 oktober) gedoopt. Marja Ruigrok, wethouder Verkeer & Vervoer in de gemeente Haarlemmermeer, verrichtte de doophandeling.
“Wij juichen schoon, emissieloos ov toe”
De doop vond deze keer plaats in Spaarndam. De reden hiervoor is dat dit de tweede verbinding is die GVB helemaal elektrisch gaat varen. In de volksmond wordt deze pont tussen Spaarndam en Assendelft ook wel de Buitenhuizerpont genoemd. Marja Ruigrok is verheugd over de komst van de elektrische pont. “De vervanging van de oude veerponten is een mooie gelegenheid om volledig in te zetten op elektrische veerponten.” Ook Gerard Slegers, wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid in Zaanstad en wijkwethouder in Assendelft is blij met deze duurzame stap voor de regio: “Wij juichen schoon, emissieloos (openbaar) vervoer toe. De nieuwe pont draagt daaraan bij. Pont Buitenhuizen is een belangrijke verbinding, specifiek voor ons fietsnetwerk.”
Buitenhuizen drie maanden eerder gedoopt
Eus Drossaers, manager Veren: “Omdat we bij de eerste pont al alle laadinfra hebben getest kunnen we deze pont drie maanden sneller dan verwacht dopen. Dat is een mooie opsteker! Overigens gaan de ponten niet vast op een verbinding varen. En ook niet volledig in de dienstregeling, omdat de ponten soms voor onderhoud naar de werf moeten. Ook zijn we nog steeds schippers aan het opleiden. Verder vordert de bouw van de NZK Pont 102 en 103 bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam gestaag.”
Vanaf 2021 stroomt er elk half jaar een elektrische pont in totdat in 2023 alle vijf de 90-jarige oude Noordzeekanaalveerponten zijn vervangen voor elektrische veerponten.