GVB maakt Amsterdam groener en gezonder
Het inwonertal van Amsterdam stijgt en de stad trekt jaarlijks meer bezoekers. Om de groeiende stad leefbaar en bereikbaar te houden, is het OV een onmisbare schakel. GVB, Gemeente en Partners sloten in 2015 het duurzaamheidsconvenant om aan gezamenlijke duurzaamheidsambities te werken.
Er zijn concrete afspraken gemaakt op het gebied van uitstootvrije bussen, veren en bedrijfsauto’s, het verduurzamen van vastgoed door energiebesparing en onder meer zonnepanelen en het gezamenlijk terugdringen van afval. In 2025 gaan we door met volgende stappen voor uitstootreductie, energiehuishouding, circulariteit en klimaatadaptatie.
Groener en gezonder in 2025
- Uitstootvrije bussen. We hebben al 75 volledig elektrische bussen. In 2025 nemen nog 84 nieuwe elektrische bussen in gebruik. Ze rijden op 100% groene stroom (NL Windpark). Er zijn in 2024 6 laadlocaties met slimme laadsoftware opgeleverd, waarmee we met minder energie toch alle elektrische bussen op tijd kunnen opladen.
- Hernieuwbare Energie. GVB is als vervoersbedrijf een grootverbruiker van elektriciteit. We verbruiken ongeveer evenveel als 55.000 huishoudens. In 2019 sloot GVB een 100% NL Windstroom contract af met Vattenfall voor 10-jaar. Alle trams, metros en ook de elektrische bussen rijden hierop. Zonnepanelen op 15 locaties leveren jaarlijks zo’n 1GWh groene stroom op.
- Energie-efficiëntie met 34,5% verbeterd in afgelopen 11 jaar. Dit doen we onder meer door te kiezen voor slimmere installaties, zuinigere voertuigen en duurzamer rijgedrag.
- Slim Energiegebruik. We hergebruiken een deel van de energie die vrijkomt bij het remmen van onze metro’s en trams. Deze energie kan door een ander voertuig, dat in de buurt rijdt, worden gebruikt om op te trekken. Op die manier maakt GVB op efficiënte wijze gebruik van energie in het tram- en metronet. GVB tekende in 2025 het Akkoord Netcongestie, waarmee we een bijdrage kunnen leveren aan energiebeschikbaarheid voor groei, in een voller stroomnet.
- Vergroenen Energie. GVB is als vervoersbedrijf een grootverbruiker van elektriciteit. We verbruiken ongeveer evenveel als 55.000 huishoudens. In 2019 sloot GVB een 100% NL Windstroom contract af met Vattenfall voor 10-jaar. Zonnepanelen op 15 locaties leveren jaarlijks zo’n 1GWh groene stroom op.
- Vergroenen wagenpark. Bij vervanging van operationele voertuigen schaffen we nieuwe elektrische aan. Er zijn in 2024 6 laadlocaties met slimme laadsoftware opgeleverd, waarmee we met minder energie toch alle elektrische bussen op tijd kunnen opladen. en…
- We zijn overgestapt van gas naar stadsverwarming voor locaties Noord, West en in Diemen. Het verwarmen van onze gebouwen via stadsverwarming leidt tot aanzienlijk minder CO2 uitstoot dan via conventionele gasketels. Waar een warmtenet ontbreekt, kiezen we bij vervanging voor moderne, energie-efficiënte ketels.
- We hebben Niveau 3 certificaat van CO2 Prestatieladder. We hebben inzicht in en monitoren ons energieverbruik en daaruit voortkomende CO2 uitstoot, en werken continue aan reductie. Lees meer over de CO2 Prestatieladder.
- Emissievrije Veren. 5 veerponten op de 3 Noordzeekanaal verbindingen zijn al plug-in hybride en 7 van de 14 ponten op het IJ hybride. De ponten worden omgebouwd tot plug-in hybride en nieuwe met elektrisch aangedreven roerpropellers. De aanbesteding is gestart in 2025.
- Weersbestendigheid. Door klimaatverandering worden we al geconfronteerd met meer extreme weersomstandigheden, hitte, droogte en wateroverlast bij buien. We werken samen met Gemeente Amsterdam in het Klimaatadaptatieprogramma om ons hierop aan te passen in onze operatie.
- Duurzaamheidseisen. We stellen duurzaamheidseisen voor CO2 uitstoot, energieverbruik en circulariteit bij alle grote inkooptrajecten. GVB werkt zo verder aan duurzaamheid met haar leveranciers door dit thema concreet terug te laten komen in aanbestedingen.