Het is zover. Na een grondige voorbereidingsperiode rijden de eerste elektrische bussen op lijn 22. In de afgelopen periode is een aangepaste dienstregeling gemaakt, hebben we de bussen grondig getest én zijn alle betrokken collega’s opgeleid zoals onze busbestuurders en de verkeersleiding. Sharon Dijksma (wethouder verkeer en vervoer, water en luchtkwaliteit) en Mark Lohmeijer (algemeen directeur GVB a.i.) stappen in voor een eerste rit op lijn 22.
Mark Lohmeijer: “Dit is in de eerste plaats een enorme vooruitgang voor de stad. De elektrische bussen rijden op groene energie die voor 100% in eigen land is opgewekt. Zo leveren we een concrete bijdrage een betere luchtkwaliteit in de stad. Het rijcomfort is extra bonus voor onze reizigers. Het was wel een enorme inspanning om alles op tijd af te krijgen onder de huidige omstandigheden. Ik ben er dan ook trots op dat we hier nu staan. Natuurlijk hadden we dit moment graag samen met de Vervoerregio Amsterdam en onze reizigers gevierd, maar dat zit er onder de huidige omstandigheden helaas nog even niet in.”
Binnenkort komt de eerste lading van 31 #elektrische bussen in de dienstregeling van @GVBnieuws! Een belangrijke stap naar duurzaam vervoer. Vandaag mocht ik een korte proefrit maken. pic.twitter.com/bNWhbeypzA
— Sharon Dijksma (@sharon_dijksma) April 15, 2020
Ambitie Vervoerregio Amsterdam
Gerard Slegers, (portefeuillehouder duurzaamheid bij de Vervoerregio Amsterdam) licht toe: “Het is mooi om te zien dat we nu ook in Amsterdam een grote eerste stap maken in het verduurzamen van het openbaar busvervoer. Dit past goed in de ambitie van de Vervoerregio om in 2030 het hele openbaar vervoer in Amsterdam en de regio zero emissie te laten zijn. Deze 31 elektrische bussen van GVB zorgen voor een regionale vloot van 140 bussen, dus dat gaat de goede kant op!”
Meer elektrische bussen in nabije toekomst
In 2025 wil GVB volledig uitstootvrij vervoer aanbieden. In ons geval betekent dit dat we ieder jaar zo’n 40-45 dieselbussen willen vervangen door elektrische. We zijn momenteel aan het onderzoeken wat daar allemaal voor nodig is. Dat gaat onder andere om extra laadpalen op Centraal Station (IJzijde) en Sloterdijk. Samen met de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam bekijken we wat er precies moet gebeuren. We hopen daar dit jaar nieuwe stappen in te zetten. Nu zijn we gestart op lijn 22. Binnenkort volgt lijn 15, 61, en 222. Dan zit de eerste fase erop en rijden er 31 prachtige elektrische bussen door de stad!