De onderzoeken naar de harde aanlandingen met GVB IJveren afgelopen mei zijn afgerond. Hieruit blijkt dat het bij één incident ging om een menselijke fout, bij de twee andere om een technisch mankement in de vaarhendel.
Onderzoek
De harde aanlanding met IJveer 60 op zondag 6 mei werd veroorzaakt door een menselijke fout. De schipper is met een te hoge snelheid de pontfuik ingevaren. De harde aanlandingen met IJveer 55 op vrijdag 11 mei en met IJveer 52 op dinsdag 15 mei werden veroorzaakt door een technisch mankement. Uit onderzoek is gebleken dat in beide ponten een verkeerde potmeter in de vaarhendels zat. Deze potmeters waren niet defect, maar het betrof een verkeerd type potmeter met een zogenaamde 0-stand. In deze 0-stand reageert de roerpropeller niet op het signaal van de vaarhendel. Door deze te vervangen is dat nu opgelost.
Op orde
“We vinden het heel erg dat onze reizigers en schippers dit meegemaakt hebben en zijn hier van geschrokken,” vertelt Mark Lohmeijer, directeur Techniek en Operatie van GVB. “Veilig vervoer voor onze reizigers vinden we van het grootste belang. Ik ben dan ook blij dat we maatregelen hebben doorgevoerd, alles technisch weer in orde is en het zich niet weer heeft voorgedaan.”
Inspectie
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was na de incidenten zoals gebruikelijk ter plaatse en betrokken bij het onderzoek door GVB. Nu alles technisch volledig in orde is en ILT de schepen weer vrijgegeven heeft voor gebruik, varen de veren weer met normale snelheid en wordt er niet meer omgeroepen zodra de pont gaat aanlanden.
275.000 vaarbewegingen
De IJveren in Amsterdam verbinden Amsterdam Noord met het Centrum over het IJ. In Amsterdam zijn zes veerverbindingen, waarvan er twee ook ’s nachts varen. Verder verzorgt GVB de veerverbindingen over het Noordzeekanaal bij Zaandam, Velsen en Assendelft. In totaal zijn er 17 pontveren. Per jaar zijn er op het IJ ruim 275.000 vaarbewegingen en op het Noordzeekanaal 175.000 per jaar.