De laadcoordinatoren tijdens de opleiding, met vlnr: Arthur, Fred, Marcel, Patrick en Jaime.
Leesduur 3 minuten

De laadlogistiek bij elektrisch rijden

Autobezitters die al een tijdje elektrisch rijden kennen het fenomeen maar al te goed: langere ritten moet je goed plannen. Dat heeft er vooral mee te maken dat de accu tussentijds opgeladen moet worden. Elektrisch rijden heeft vele voordelen, maar de actieradius is nog altijd beperkt ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor. Dat geldt dus ook voor de nieuwe elektrische bussen van GVB. Om een hele dag op een vaste lijn te rijden met een elektrische bus moeten we regelmatig bijladen. Hoe we dat geregeld hebben? We vertellen je er in dit stuk graag meer over.

In één keer met je elektrische auto doorrijden naar Zuid-Frankrijk zit er voorlopig nog niet in. Onderweg bijladen is beslist nodig. Bovendien: laden neemt meer tijd in beslag dan snel je tank volgooien met brandstof. Dat moeten we bij GVB dus goed plannen omdat we beslist willen voorkomen dat we stil komen te staan. Dat begint bij het maken van de dienstregeling en de daarbij horende rijtabellen. Op deze tabellen staat precies gepland hoe laat een bus aankomt en weer vertrekt. Nieuw hierbij is dat de laadtijden voor deze bussen nu ook strikt gepland staan. Stelregel is dat per minuut laden, het laadniveau ongeveer met 2-2,5% stijgt.

Voorbeeld rijtabel voor de elektrische bus, hier lijn 22

Voorbeeld van een (concept-) rijtabel voor lijn 22, onderaan in blauw zie je de geplande laadtijden.

Laadcoördinatoren bij de elektrische bus

Omdat het in het begin voor iedereen even wennen is, zet GVB in totaal 9 laadcoördinatoren in op station Sloterdijk. Buiten de garage, is dit momenteel de enige plek in de stad waar snelladers aanwezig zijn. Deze coördinatoren zien erop toe dat de elektrische bussen op de geplande tijden aan de lader worden gezet. Zo zorgen we ervoor dat deze bussen ook bij vertrek voldoende spanning hebben om de volgende rit te maken. De coördinatoren ondersteunen collega’s vanuit hun eerdere ervaring bij het rijden met elektrische bussen bij Connexxion. Wanneer een bus vertraging heeft en hierdoor een laadmoment dreigt te missen, wordt dit altijd afgestemd met de verkeersleiding. Dan wordt bekeken of het alsnog haalbaar is om de rit te  vervolgen. Kan dat niet, dan is er altijd nog de keuze om een andere (elektrische) bus in te zetten.

Tijdelijke functie

De inzet van de laadcoördinatoren is tijdelijk. We gaan ervan uit dat na een inwerkperiode iedereen goed gewend is geraakt aan de bijzonderheden die komen kijken bij het elektrisch rijden. Alle coördinatoren hebben een opleiding ontvangen voor het uitoefenen van deze nieuwe, tijdelijke functie. Lena Boertje die deze training verzorgt licht toe: “het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de coördinatoren zelf de bussen aan de lader zetten. Dat moeten de bestuurders echt zelf doen. De coördinatoren spreken collega’s erop aan wanneer zij vergeten de pantograaf aan de snellader te koppelen. Het is toch iets nieuws natuurlijk, dat automatisme zit er niet meteen in.”

© GVB may 2020