Corporate governance

Corporate governance

Hoe GVB bestuurd wordt en wat de rol is van onze aandeelhouder en Raad van Commissarissen staat beschreven in de statuten, Nederlandse Corporate Governance Code, een aantal reglementen en gedragscodes.

Corporate governance gaat over deugdelijk ondernemingsbestuur door de statutaire directie, raad van commissarissen en de Algemene Vergadering van aandeelhouders. Hun rollen, verplichtingen en rechten worden bepaald door boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de statuten. Daarnaast is de Nederlandse Corporate Governance Code van belang en de reglementen van de verschillende organen van GVB Holding NV.

Statuten

De werkwijze van de statutaire directie, raad van commissarissen en de commissies is beschreven in:

Corporate Governance Code

GVB Holding NV onderschrijft de Nederlandse Corporate Governance Code. De Code bevat principes en best practice bepalingen die de verhoudingen reguleren tussen het bestuur, de raad van commissarissen en de Algemene Vergadering van aandeelhouders. De meeste principes en aanbevelingen worden door GVB opgevolgd. Op de onderdelen waarop wordt afgeweken, wordt een toelichting naleving 2022 gegeven. De statutaire directie en de raad van commissarissen verantwoorden zich ook in het jaarverslag over het onderwerp governance.

Rechtsvorm

GVB Holding NV is een Nederlandse structuurvennootschap. Op de organisatie is het zogenoemde “verzwakte regime” van toepassing. Dat houdt in dat de benoeming en het ontslag van bestuurders en commissarissen door de Algemene Vergadering van aandeelhouders gebeurt. Ook de vaststelling van de jaarrekening is een bevoegdheid van de Algemene Vergadering van aandeelhouders. GVB heeft verschillende dochterondernemingen of heeft een belang in ondernemingen:

  • GVB Exploitatie BV: openbaar vervoer per bus, tram en metro in de Concessie Amsterdam, beheer en onderhoud voertuigen.
  • GVB Veren BV: de veerdiensten over het IJ en Noordzeekanaal (exploitatie) en het beheer en onderhoud van de veren, ponten en infrastructuur.
  • GVB Activa BV: beheer strategische bedrijfsmiddelen, waaronder metro’s, trams, bussen, werkplaatsen en het OV-chipkaartsysteem.
  • GVB Infra BV: beheer en onderhoud van de railinfrastructuur voor metro en tram.
  • GVB Stations Retail & Ontwikkeling BV: ontwikkeling en exploitatie van commerciële activiteiten op metrostations, bijdragen aan de verblijfskwaliteit op de Amsterdamse metrostations.
  • GVB Commercieel Vervoer BV: personenvervoer als aanvulling op het openbaar vervoer. Een voorbeeld is de Gelderlandpleinlijn, die in publiek-private samenwerking tot stand is gekomen.

De vennootschap heeft als doel het aanbieden van openbaar vervoer. Ook is het aanbieden van bijzonder personenvervoer, taxivervoer en overig personenvervoer is op grond van de statuten mogelijk.

Algemene Vergadering van aandeelhouders

De gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam zijn de enige aandeelhouders van GVB.

Dividendbeleid

De Algemene Vergadering van aandeelhouders van GVB bepaalt welk deel van de winst wordt gereserveerd en welk deel als dividend wordt uitgekeerd. De (tussentijdse) dividenduitkeringen vinden plaats aan de hand van het Burgerlijk Wetboek en onze statuten.

Verantwoording

Ieder jaar publiceren we het jaarverslag. Daar laten we zien wat we het afgelopen jaar bereikt hebben.

Bezoldigingsbeleid

De Algemene Vergadering van aandeelhouders heeft het Bezoldigingsbeleid statutaire directie vastgesteld. De raad van commissarissen stelt de bezoldiging van de statutaire directie vast. Zie het remuneratierapport 2022.

Procuratie

Het Aanhangsel procuratieregeling GVB Holding NV geeft aan welke functionarissen volmacht hebben tot het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens de vennootschap.

Accountant

De raad van commissarissen benoemt de accountant. De opdracht aan de accountant voorziet onder andere in de jaarlijkse controle van het jaarverslag en de jaarrekening. De accountant is aanwezig in de vergadering van de raad van commissarissen waarin de raad besluit over de goedkeuring van het jaarverslag en de jaarrekening.

Gedragscode en klokkenluidersregeling

In de Gedragscode GVB (pdf) is aangegeven wat GVB van haar medewerkers in termen van gedrag en handelen verwacht. Ook beschikt GVB over klokkenluidersregeling (pdf) waarin een vermoeden van een misstand over GVB door GVB-medewerkers (al dan niet in dienst van GVB) kan worden gemeld. De regeling beschrijft de procedure en de bescherming die melders (klokkenluiders) krijgen. De klokkenluidersregeling is goedgekeurd door het directieteam en maakt deel uit van de cao.

Vertrouwenspersonen

Daarnaast zijn er drie externe vertrouwenspersonen beschikbaar die werknemers bij GVB ondersteunen in vragen over onder andere werkdruk en gedragingen en handelingen. De vertrouwenspersonen adviseren de werkgever gevraagd en ongevraagd over hoe ongewenst gedrag kan worden voorkomen en aangepakt.

Diensten externe vertrouwenspersonen voor oud-medewerkers

Naar aanleiding van signalen van gemeenteraadsleden bij de gemeente Amsterdam over het gehoord worden van klachten van oud-medewerkers bij GVB, is besloten de diensten van de externe vertrouwenspersonen tijdelijk (tot 21 september 2024) ook voor deze medewerkers beschikbaar te stellen.

De oud-medewerkers die graag een gesprek met de externe vertrouwenspersonen willen, kunnen zich bij gemeenteraadsleden melden om de contactgegevens te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan kan er contact worden opgenomen met [email protected] van GVB. Dan ontvangt u een verwijzing naar de contactgegevens van de externe vertrouwenspersonen van GVB.

Wij moedigen oud-medewerkers aan om zich te melden bij de externe vertrouwenspersonen. GVB vindt het belangrijk dat oud-medewerkers zich anoniem bij de externe vertrouwenspersonen kunnen melden, daarom is het goed te weten dat GVB-medewerkers niet betrokken zijn bij zaken van de externe vertrouwenspersoon.

Mogelijke vervolgstappen na een eerste gesprek

  • De melder en externe vertrouwenspersoon komen na een eerste gesprek tot de conclusie dat één gesprek voldoende is en er geen verdere stappen genomen worden;
  • De melder en de externe vertrouwenspersoon komen na een eerste gesprek tot de conclusie dat een gesprek met de directie van GVB wenselijk is. De vertrouwenspersoon kan mee naar dit gesprek;
  • De melder en de externe vertrouwenspersoon komen na een eerste gesprek tot de conclusie dat de melder een klacht kan indienen bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen. Dit geldt voor casussen die betrekking hebben op ongewenste omgangsvormen en die korter dan twee jaar geleden hebben plaatsgevonden;
  • De melder en de externe vertrouwenspersoon komen na een eerste gesprek tot de conclusie dat verder inventariserend onderzoek nodig is. De externe vertrouwenspersoon kan namens de melder een (vertrouwelijke) melding maken bij een externe deskundige voor integriteit.

Waar leidt het tijdelijke beschikbaar stellen van de externe vertrouwenspersoon voor oud-medewerkers toe?

  • De met de externe vertrouwenspersoon besproken casussen worden anoniem gebruikt om te leren van situaties en om de organisatie verder de verbeteren;
  • Met de informatie om verder te verbeteren wordt een verbeteraanpak gemaakt;
  • Casussen die bij de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen terechtkomen worden door de klachtencommissie (externe beoordelaars) onderzocht. De uitkomst van het onderzoek, wordt inclusief advies aan de directie gerapporteerd.
  • Casussen die bij de externe deskundige voor integriteit terecht komen worden beoordeeld volgens de klokkenluidersregeling van GVB. Dit geldt voor casussen waarbij een vermoeden van een onregelmatigheid, integriteitsschending of misstand wordt gemeld. De uitkomst van de beoordeling, wordt inclusief advies aan de directie gerapporteerd. Het advies kan luiden: wel of geen aanvullend onderzoek mogelijk en/of noodzakelijk.

© GVB july 2024